Opublikowana we wtorek informacja to kontynuacja zapowiedzi premiera Mateusza Morawieckiego z poniedziałku, że rząd zaproponuje jeszcze bradziej interesujące zmiany w opodatkowaniu firm.
Czytaj: Rząd proponuje duże zmiany w podatkach>>
- Estoński CIT ma wspierać rozwój firm, maksymalnie uprościć rozliczenia i ułatwić kontakt z administracją podatkową. To projekt istotny dla pobudzenia rozwoju naszej gospodarki – powiedział minister finansów Tadeusz Kościński.
Czytaj w Przeglądzie Podatkowym i w LEX: Łożykowski Aleksander, Sarnowski Jan, Estoński CIT w Polsce, czyli ryczałt od dochodów spółek kapitałowych jako propozycja podatku od zysków dystrybuowanych w polskim systemie podatkowym >
Więcej firm skorzysta z systemu
Jak informuje MF, estońskiemu CIT dedykowany był szereg spotkań z cyklu Dialog z Biznesem oraz proces konsultacji publicznych. - Cel naszych rozmów był jeden, żeby wdrażany od stycznia system był jeszcze bardziej korzystny, otwarty i dostępny dla jak największej liczby firm. Po konsultacjach wprowadziliśmy szereg zmian, dzięki którym jeszcze więcej firm będzie mogło skorzystać z systemu estońskiego, a korzystanie z tego systemu opodatkowania będzie łatwiejsze. Przykładowo dwukrotnie zwiększyliśmy próg przychodowy, do 100 mln zł i wprowadziliśmy ułatwienia dla małych podatników CIT - zaznaczył Jan Sarnowski, wiceminister finansów.
Estoński CIT to:
- brak podatku tak długo, jak zysk pozostaje w firmie,
- brak odrębnej rachunkowości podatkowej i minimum obowiązków administracyjnych,
- prostota - podatnik stosuje łatwiejsze zasady opodatkowania, oparte na przepisach o rachunkowości.
Obecnie podatek nakładany jest na przychody należne, nawet jeśli kontrahent nie uregulował jeszcze płatności. Po zmianach firmy zapłacą podatek dopiero w momencie wypłaty zysku, a więc same będą decydować o tym, kiedy wystąpi u nich obowiązek rozliczeń z fiskusem.
Dwie ścieżki opodatkowania
Pierwsza to model opodatkowania wyłącznie dystrybuowanych przez spółkę zysków, tak jak w Estonii. Oznacza to odroczenie opodatkowania oraz uproszczenie rozliczeń podatkowych. Druga ścieżka to specjalny fundusz (rachunek) inwestycyjny, wzorowany na rozwiązaniach przyjętych w Niemczech i na Węgrzech. Podatnik będzie mógł zaliczać odpisy na taki rachunek inwestycyjny do kosztów uzyskania przychodów. W ten sposób osiągnie podobny cel ekonomiczny, ale przy zachowaniu klasycznych rozliczeń CIT.
Cena promocyjna: 253 zł
|Cena regularna: 253 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: zł
Zmiany w Estońskim CIT:
- Rozwiązanie skierowane jest do małych i średnich spółek kapitałowych (z ograniczoną odpowiedzialnością i akcyjnych). Podstawowe kryterium dotyczy przychodów spółki, które nie mogą przekraczać 100 mln zł. Uprzednio próg wynosił 50 mln zł, a więc po przeprowadzonych konsultacjach został on podniesiony dwukrotnie.
- Złagodzono również warunek dotyczący zatrudnienia co najmniej 3 pracowników (innych niż udziałowiec/akcjonariusz) na podstawie umowy o pracę. Spółka może nadal korzystać z preferencyjnego opodatkowania, jeśli ponosi wydatki na wynagrodzenia z tytułu innych umów cywilnoprawnych (w określonej kwocie). A mały podatnik może w pierwszym roku opodatkowania zatrudniać jedną osobę, zamiast trzech.
- Utrzymano również łagodniejsze warunki wejścia dla podatników rozpoczynających działalność.
- Po zmianach podatnik może złożyć informację o rezygnacji z opodatkowania Estońskim CIT w deklaracji składanej za ostatni rok podatkowy, w którym podatnik stosował to opodatkowanie.
- Podatnik opodatkowany Estońskim CIT będzie mógł wstecznie rozliczyć straty podatkowe poniesione przed przystąpieniem do Estońskiego CIT.
- Wprowadzona zostanie premia dla pionierów, czyli brak warunku inwestycyjnego dla pierwszego dwuletniego okresu.
Korzyści dla firm
większa odporność na dekoniunkturę,
większe zdolności inwestycyjne,
wzrost produktywności i innowacyjności,
oszczędność czasu przy rozliczeniach podatkowych.
Korzyści dla gospodarki
- większa odporność na kryzysy,
- likwidacja barier rozwojowych dla polskiego sektora MŚP (niedokapitalizowanie),
- większa produktywność firm i dzięki temu wzrost ich konkurencyjności,
- wzrost liczby miejsc pracy,
- wzrost atrakcyjności inwestycyjnej Polski.