Przesłanką warunkującą zaliczenie wydatku do kosztów uzyskania przychodów jest wykazanie związku przyczynowego pomiędzy poniesionym kosztem a uzyskanym przychodem.
W przypadku dokonywania zakupów na aukcjach internetowych przez przedsiębiorcę obowiązanego do prowadzenia PKPiR wydatek może być udokumentowany fakturą VAT, rachunkiem lub innym dowodem księgowym.
Minister finansów odpowiadając na interpelację poselską przypomniał, że sam fakt posiadania dokumentów nie przesądza jednak o możliwości zaliczenia wynikających z nich kwot do kosztów uzyskania przychodów, gdy nie spełniają one warunku rzetelności. Rzetelność oznacza, że dane znajdujące się na dokumentach są zgodne ze stanem rzeczywistym.
Nawet prawidłowo wystawione dokumenty nie dają podstawy do uznania wydatku za koszt uzyskania przychodu, jeżeli transakcje nimi dokumentowane nie miały miejsca w rzeczywistości. Natomiast wadliwość dokumentu (np. brak podpisu) nie przesądza, że stwierdzony nim wydatek nie został poniesiony i nie stanowi kosztu uzyskania przychodu.
Przedsiębiorca obowiązany do prowadzenia PKPiR, dokonujący zakupów na aukcjach internetowych powinien udokumentować wydatek fakturą VAT, rachunkiem lub innym dowodem księgowym zawierającym dane o których mowa w § 12 ust. 3 pkt 2 rozporządzenia ministra finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475 z późn. zm.).
Minister podkreślił, że obowiązujące przepisy dotyczące dokumentowania wydatków uznanych za koszty uzyskania przychodów nie wymagają zmiany.