Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 14 lipca br., nr 0115-KDIT2.4011.334.2021.1.MM, zwrócił uwagę, że zakres, formę i tryb przeprowadzenia przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego narodowego spisu powszechnego ludności i mieszkań w 2021 r. oraz zakres, formę i tryb prac związanych z jego przygotowaniem i opracowaniem wyników tego spisu regulują przepisy ustawy z 9 sierpnia 2019 r. o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2021 r.
Spis organizuje GUS, ale gmina pomaga
Z art. 10 ustawy wynika, że do zadań Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego należy:
- przygotowanie, zorganizowanie i przeprowadzenie spisu powszechnego;
- opracowanie wyników spisu powszechnego oraz udostępnianie i rozpowszechnianie wynikowych informacji statystycznych.
Artykuł 24 ust. 1 pkt 1 ustawy wskazuje natomiast, że zadania gmin w ramach prac spisowych z zakresu administracji rządowej obejmują weryfikację, aktualizację i uzupełnienie wykazu adresowo-mieszkaniowego przekazanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.
Prace spisowe są finansowane z budżetu państwa.
Środki na wykonanie zadań Prezes Głównego Urzędu Statystycznego przekazuje gminie za pośrednictwem dyrektora urzędu statystycznego właściwego ze względu na miejsce położenia gminy w terminach umożliwiających wykonanie prac spisowych.
Sprawdź w LEX: Czy pracownik samorządowy ma prawo do dodatku spisowego, jeżeli obowiązki związane ze spisem realizuje wyłącznie po godzinach pracy? >
W ramach wydatków osobowych mogą być finansowane:
- wynagrodzenia pracowników jednostek służb statystyki publicznej wykonujących prace spisowe,
- dodatki za wykonywanie prac spisowych (dodatki spisowe) lub jednorazowa nagroda za wykonywanie prac spisowych (nagroda spisowa) dla pracowników jednostek służb statystyki publicznej i jednostek samorządu terytorialnego oraz zastępców komisarzy spisowych,
- nagroda spisowa dla komisarzy spisowych.
Zobacz również: Spis powszechny wydłużony; dodatki i nagrody będą obligatoryjne >>
Stosunek pracy czy świadczenie wykonywane osobiście?
Z interpretacji wynika, że świadczenia wypłacane pracownikom gminy, które pracują przy spisie, nie stanowią przychodu ze stosunku pracy dla pracowników zatrudnianych w urzędzie gminy. Świadczenia te zostały bowiem wypłacone osobom, które burmistrz (jako organ jednostki samorządu terytorialnego) wyznaczył do wykonania czynności – wynikających art. 24 ust. 1 pkt 1 ustawy narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań. Chodziło tu o weryfikację, aktualizację i uzupełnienie wykazu adresowo-mieszkaniowego. Dlatego też przychody z tego tytułu należy zaliczyć do przychodów wskazanych w art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. do przychodów z działalności wykonywanej osobiście. Podmiot dokonujący wypłaty będzie w tym przypadku płatnikiem PIT. Musi więc pobrać zaliczkę na podatek dochodowy.
Sprawdź w LEX: Czy dodatek spisowy podlega wliczeniu do podstawy dodatkowego wynagrodzenia rocznego? >
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.