Pytanie

Firma prowadziła sprzedaż na rzecz osób fizycznych i w związku z tym posiadała kasę fiskalną. Obecnie nie prowadzi sprzedaży na rzecz osób fizycznych i nie korzysta z kasy fiskalnej.
Czy w okresie, kiedy nie korzysta się z kasy fiskalnej, należy przeprowadzać przeglądy kasy fiskalnej?

Odpowiedź

Obowiązek dokonywania przeglądów technicznych, o których mowa, ciąży na podatniku, który stracił zwolnienie od obowiązku używania kas rejestrujących i w związku z tym musi kasy utrzymywać (choćby nie miał aktualnie żadnej sprzedaży podlegające ewidencji w kasie). Także zatem Państwo musieliby dokonać obowiązkowego przeglądu technicznego kasy rejestrującej.

Uzasadnienie

Zgodnie z przepisem art. 111 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.) - dalej u.p.t.u., podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Konstrukcja obowiązku używania kasy rejestrującej jest taka, że podmiot, który stracił zwolnienie od obowiązku używania kas rejestrujących i wprowadził kasy rejestrujące, ma obowiązek posiadania kasy rejestrującej, choćby nie pojawiała się u niego żadna sprzedaż podlegająca obowiązkowi ewidencji w kasie rejestrującej.
Do końca bytu prawnego tego podmiotu jest on obciążony obowiązkiem utrzymywania kasy rejestrującej. Musi też realizować obowiązki, jakie ciążą na podmiocie mającym obowiązek utrzymywania kasy rejestrującej.
Zgodnie z przepisem art. 111 ust. 3a pkt 4 u.p.t.u. podatnicy prowadzący ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani zgłaszać kasy rejestrujące do obowiązkowego przeglądu technicznego właściwemu podmiotowi prowadzącemu serwis kas rejestrujących.
Te obowiązki są wyrażone także w przepisach Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. poz. 363) – dalej r.k.r.
Przepis § 33 ust. 1 r.k.r. precyzuje, że obowiązkowego przeglądu technicznego kasy dokonuje się nie rzadziej niż co 2 lata, z zastrzeżeniem ust. 2 oraz § 17 ust. 2 pkt 2 r.k.r.
Powołany przepis posługuje się formą bezosobową - "dokonuje się". Mając wszakże na uwadze, że zgodnie z § 1 r.k.r. rozporządzenie to określa m.in.:
1) sposób prowadzenia przez podatników, o których mowa w art. 111 ust. 1 u.p.t.u., ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, zwanej dalej "ewidencją";
2) warunki używania przez podatników kas rejestrujących, zwanych dalej "kasami";
Mając na uwadze powyższe uznać należy konsekwentnie, że także obowiązek dokonywania przeglądów technicznych, o których mowa, ciąży na podatniku, który stracił zwolnienie od obowiązku używania kas rejestrujących i w związku z tym musi kasy utrzymywać. Także zatem Państwo musieliby dokonać obowiązkowego przeglądu technicznego kasy rejestrującej.

  Stosowanie kas rejestrujących od 1 kwietnia 2013 r. >>>

Jeśli nie będziecie Państwo dokonywali obowiązkowego przeglądu technicznego kasy rejestrującej, to wówczas – jeśli sytuacja taka miała miejsce w okresie 3 lat od uzyskania ulgi na kasę – będziecie zobowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych – w ramach ulgi na kasę - kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących.
Jeśli brak przeglądów technicznych kas rejestrujących będzie miał miejsce w późniejszym okresie (już po upływie tych trzech lat), bądź podatnik nie korzystał z ulgi na kasę przy okazji jej zakupu, to wówczas brak przeglądów technicznych kas rejestrujących nie będzie miał negatywnych bezpośrednich konsekwencji. Jeśli jednak pojawi się sprzedaż podlegająca ewidencji w kasie, to wówczas – zgodnie z przepisami – nie będzie jej można ewidencjonować na kasie niemającej ważnego przeglądu technicznego. Trzeba będzie na nowo "ufiskalniać" kasę rejestrującą.