Spółka zajmująca się działalnością transportową (żegluga śródlądowa) jest właścicielem barek, które wydzierżawia podmiotom zewnętrznym. Podmioty te świadczą dla spółki zlecone usługi transportowe. Spółka sama zakupuje paliwo do wydzierżawianych barek. Umowa dzierżawy kończy się i nie następuje jej przedłużenie, a zatankowana barka zostaje wydzierżawiona innemu podmiotowi.
Czy w takiej sytuacji spółka może dokonać sprzedaży paliwa znajdującego się w "baku" barki podmiotowi z którym zawiera nową umowę dzierżawy, mimo, że nie posiada koncesji na sprzedaż wyrobów akcyzowych i jak należy udokumentować tą transakcję?
W opisywanej sytuacji nie ma obowiązku uzyskania koncesji na obrót paliwami. Nie ma tu bowiem miejsca ten obrót (handel paliwem).
Przepis art. 32 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (tekst jedn.: Dz. U. z 2006 r. Nr 89, poz. 625 z późn. zm.) - dalej u.p.e.., stanowi, że uzyskania koncesji wymaga wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie m.in. obrotu paliwami lub energią, z wyłączeniem: obrotu paliwami stałymi, obrotu energią elektryczną za pomocą instalacji o napięciu poniżej 1 kV będącej własnością odbiorcy, obrotu paliwami gazowymi, jeżeli roczna wartość obrotu nie przekracza równowartości 100.000 euro, obrotu gazem płynnym, jeżeli roczna wartość obrotu nie przekracza 10.000 euro, oraz obrotu paliwami gazowymi lub energią elektryczną dokonywanego na giełdach towarowych przez towarowe domy maklerskie prowadzące działalność maklerską w zakresie obrotu towarami giełdowymi na podstawie ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych jak również obrotu ciepłem, jeżeli moc zamówiona przez odbiorców nie przekracza 5 MW.
Przepis art. 32 ust. 5 u.p.e. stanowi, że uzyskania koncesji, o której mowa, nie wymaga wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie obrotu benzyną lotniczą oznaczoną symbolem PKWiU 23.20.11-40 oraz objętą kodem CN 2710 11 31, jeżeli roczna wartość obrotu nie przekracza równowartości 1.000.000 euro.
Powyższe wskazuje, że w przypadku obrotu paliwami ciekłymi nie ma wyjątków od obowiązku uzyskiwania koncesji. Czy jednak taka koncesja jest wymagana w Waszym przypadku?
Koncesjonowaniu podlega obrót paliwami. Zgodnie z przepisem art. 3 pkt 6 u.p.e. obrót to działalność gospodarcza polegająca na handlu hurtowym albo detalicznym paliwami lub energią.
Państwo nie handlujecie paliwem, ani nie dokonujecie jego sprzedaży. Wydzierżawiacie barkę innemu podmiotowi, zapewniając mu paliwo do tej barki. Nie sprzedajecie mu paliwa, przekazując mu barkę z pełnym bakiem. Paliwo znajdujące się w zbiornikach barki przekazywanej nowemu dzierżawcy nie jest mu sprzedawane (tak, jak i barka nie jest mu sprzedawana). Dla tej czynności nie ma obowiązku uzyskania koncesji na obrót paliwami. Nie ma tu bowiem miejsca ten obrót.
Uwagi
W tym przypadku nie ma także miejsca utrata zwolnienia od akcyzy względem przedmiotowego paliwa. Zgodnie z przepisem art. 32 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.) - dalej u.p.a., zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie m.in. używane do celów żeglugi, włączając rejsy rybackie, oleje smarowe oznaczone kodem CN 2710 19 81, oleje napędowe lub oleje opałowe - w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5-13, oraz jeżeli, w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 3-5, 7 lub 8, podmiot zużywający je posiada jednostkę pływającą.
Nie ma tu miejsca żadna czynność, ani zdarzenie podlegające opodatkowaniu akcyzą. Wyroby są zużywane na cele objęte zwolnieniem od akcyzy. Nie ma więc przypadku utraty zwolnienia od akcyzy.
Adam Bartosiewicz
Czy w takiej sytuacji spółka może dokonać sprzedaży paliwa znajdującego się w "baku" barki podmiotowi z którym zawiera nową umowę dzierżawy, mimo, że nie posiada koncesji na sprzedaż wyrobów akcyzowych i jak należy udokumentować tą transakcję?
W opisywanej sytuacji nie ma obowiązku uzyskania koncesji na obrót paliwami. Nie ma tu bowiem miejsca ten obrót (handel paliwem).
Przepis art. 32 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (tekst jedn.: Dz. U. z 2006 r. Nr 89, poz. 625 z późn. zm.) - dalej u.p.e.., stanowi, że uzyskania koncesji wymaga wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie m.in. obrotu paliwami lub energią, z wyłączeniem: obrotu paliwami stałymi, obrotu energią elektryczną za pomocą instalacji o napięciu poniżej 1 kV będącej własnością odbiorcy, obrotu paliwami gazowymi, jeżeli roczna wartość obrotu nie przekracza równowartości 100.000 euro, obrotu gazem płynnym, jeżeli roczna wartość obrotu nie przekracza 10.000 euro, oraz obrotu paliwami gazowymi lub energią elektryczną dokonywanego na giełdach towarowych przez towarowe domy maklerskie prowadzące działalność maklerską w zakresie obrotu towarami giełdowymi na podstawie ustawy z dnia 26 października 2000 r. o giełdach towarowych jak również obrotu ciepłem, jeżeli moc zamówiona przez odbiorców nie przekracza 5 MW.
Przepis art. 32 ust. 5 u.p.e. stanowi, że uzyskania koncesji, o której mowa, nie wymaga wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie obrotu benzyną lotniczą oznaczoną symbolem PKWiU 23.20.11-40 oraz objętą kodem CN 2710 11 31, jeżeli roczna wartość obrotu nie przekracza równowartości 1.000.000 euro.
Powyższe wskazuje, że w przypadku obrotu paliwami ciekłymi nie ma wyjątków od obowiązku uzyskiwania koncesji. Czy jednak taka koncesja jest wymagana w Waszym przypadku?
Koncesjonowaniu podlega obrót paliwami. Zgodnie z przepisem art. 3 pkt 6 u.p.e. obrót to działalność gospodarcza polegająca na handlu hurtowym albo detalicznym paliwami lub energią.
Państwo nie handlujecie paliwem, ani nie dokonujecie jego sprzedaży. Wydzierżawiacie barkę innemu podmiotowi, zapewniając mu paliwo do tej barki. Nie sprzedajecie mu paliwa, przekazując mu barkę z pełnym bakiem. Paliwo znajdujące się w zbiornikach barki przekazywanej nowemu dzierżawcy nie jest mu sprzedawane (tak, jak i barka nie jest mu sprzedawana). Dla tej czynności nie ma obowiązku uzyskania koncesji na obrót paliwami. Nie ma tu bowiem miejsca ten obrót.
Uwagi
W tym przypadku nie ma także miejsca utrata zwolnienia od akcyzy względem przedmiotowego paliwa. Zgodnie z przepisem art. 32 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11 z późn. zm.) - dalej u.p.a., zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie m.in. używane do celów żeglugi, włączając rejsy rybackie, oleje smarowe oznaczone kodem CN 2710 19 81, oleje napędowe lub oleje opałowe - w przypadkach, o których mowa w ust. 3, jeżeli są spełnione warunki, o których mowa w ust. 5-13, oraz jeżeli, w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 3-5, 7 lub 8, podmiot zużywający je posiada jednostkę pływającą.
Nie ma tu miejsca żadna czynność, ani zdarzenie podlegające opodatkowaniu akcyzą. Wyroby są zużywane na cele objęte zwolnieniem od akcyzy. Nie ma więc przypadku utraty zwolnienia od akcyzy.
Adam Bartosiewicz