Spółka należy do Skandynawsko-Polskiej Izby Gospodarczej. Opłaciła składkę członkowską za jednego ze swoich pracowników oraz abonament za udział w spotkaniach oraz usługi promocyjne (możliwość zamieszczania informacji o spółce na stronie internetowej SPIG) organizowane przez SPIG.
Czy powyższe koszty spółka może uznać za koszty uzyskania przychodu?
Składki członkowskie mogą być kosztem tylko w ramach limitu ustawowego, natomiast abonament za usługi promocyjne w całości, jeżeli podatnik wykaże celowość takich wydatków.
Już na wstępie odpowiedzi na pytanie czytelnika należy wskazać, że na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 37 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.) – dalej u.p.d.o.p., do kosztów podatkowych nie zalicza się składek na rzecz organizacji, do których przynależność podatnika nie jest obowiązkowa, z wyjątkiem:
- składek organizacji spółdzielczych na rzecz związków rewizyjnych i Krajowej Rady Spółdzielczej, z tym że górną granicę składki określi minister właściwy do spraw finansów publicznych w drodze rozporządzenia, po zasięgnięciu opinii Krajowej Rady Spółdzielczej,
- składek na rzecz organizacji zrzeszających przedsiębiorców i pracodawców, działających na podstawie odrębnych ustaw - do wysokości łącznie nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty odpowiadającej 0,15% kwoty wynagrodzeń wypłaconych w poprzednim roku podatkowym, stanowiących podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne.
Jeżeli przyjmiemy (do czego według mnie są podstawy), że Skandynawsko-Polska Izba Gospodarcza działa na podstawie ustawy z dnia 10 maja 1989 r. o izbach gospodarczych (tekst jedn.: Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 710) to musimy stwierdzić, że składka członkowska jaką płaci spółka z tytułu członkostwa w takiej izbie jest kosztem ale wyłącznie w ramach wskazanego powyżej (tiret drugi) limitu.
W odniesieniu do wydatków jakie spółka ponosi w związku z zapłatą abonamentu za usługi promocyjne i udział w spotkaniach należy wskazać, że nie ma wprost zastosowani żadne z wyłączeń art. 16 u.p.d.o.p. To oznacza, że trzeba zastosować ogólne zasady i odwołać się do definicji kosztów. Według art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p. do podatkowych kosztów uzyskania przychodu mogą być zaliczone tylko te wydatki, które zostały poniesione w celu uzyskania przychodu, albo w celu zabezpieczenia lub zachowania źródła przychodu, a które nie zostały wyłączone z puli kosztów przez ustawodawcę. Katalog wydatków nie będących kosztami zamieszczony jest w art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p.
Dokonując wykładni zaprezentowanej powyżej definicji, wskazać trzeba, że w praktyce dominuje wykładnia, zgodnie z którą wydatek tylko wówczas może być uznany za celowy (i jako taki za koszt uzyskania przychodu), gdy jest chociażby w sposób pośredni powiązany z przychodem, który to przychód nie koniecznie został uzyskany, ale który hipotetycznie jest możliwym do osiągnięcia; dodatkowo ważnym jest też to, by wydatki ekonomicznie uzasadnione. Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że jeżeli podatnik wykaże, że spotkania i usługi promocyjne służą jego działalności, wydatek jaki jest ponoszony w związku z zapłatą abonamentu może być zaliczony do kosztów podatkowych spółki.
Uwagi
W treści pytania zostało wskazane, że "Opłaciła składkę członkowską za jednego ze swoich pracowników" - gdyby okazało się, że składaka nie jest z tytułu członkostwa spółki a jej pracownika (z tytułu osobistego członkostwa), wówczas wydatek taki nie podlegałby uwzględnieniu w rachunku podatkowym.
Czy powyższe koszty spółka może uznać za koszty uzyskania przychodu?
Składki członkowskie mogą być kosztem tylko w ramach limitu ustawowego, natomiast abonament za usługi promocyjne w całości, jeżeli podatnik wykaże celowość takich wydatków.
Już na wstępie odpowiedzi na pytanie czytelnika należy wskazać, że na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 37 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.) – dalej u.p.d.o.p., do kosztów podatkowych nie zalicza się składek na rzecz organizacji, do których przynależność podatnika nie jest obowiązkowa, z wyjątkiem:
- składek organizacji spółdzielczych na rzecz związków rewizyjnych i Krajowej Rady Spółdzielczej, z tym że górną granicę składki określi minister właściwy do spraw finansów publicznych w drodze rozporządzenia, po zasięgnięciu opinii Krajowej Rady Spółdzielczej,
- składek na rzecz organizacji zrzeszających przedsiębiorców i pracodawców, działających na podstawie odrębnych ustaw - do wysokości łącznie nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty odpowiadającej 0,15% kwoty wynagrodzeń wypłaconych w poprzednim roku podatkowym, stanowiących podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne.
Jeżeli przyjmiemy (do czego według mnie są podstawy), że Skandynawsko-Polska Izba Gospodarcza działa na podstawie ustawy z dnia 10 maja 1989 r. o izbach gospodarczych (tekst jedn.: Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 710) to musimy stwierdzić, że składka członkowska jaką płaci spółka z tytułu członkostwa w takiej izbie jest kosztem ale wyłącznie w ramach wskazanego powyżej (tiret drugi) limitu.
W odniesieniu do wydatków jakie spółka ponosi w związku z zapłatą abonamentu za usługi promocyjne i udział w spotkaniach należy wskazać, że nie ma wprost zastosowani żadne z wyłączeń art. 16 u.p.d.o.p. To oznacza, że trzeba zastosować ogólne zasady i odwołać się do definicji kosztów. Według art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p. do podatkowych kosztów uzyskania przychodu mogą być zaliczone tylko te wydatki, które zostały poniesione w celu uzyskania przychodu, albo w celu zabezpieczenia lub zachowania źródła przychodu, a które nie zostały wyłączone z puli kosztów przez ustawodawcę. Katalog wydatków nie będących kosztami zamieszczony jest w art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p.
Dokonując wykładni zaprezentowanej powyżej definicji, wskazać trzeba, że w praktyce dominuje wykładnia, zgodnie z którą wydatek tylko wówczas może być uznany za celowy (i jako taki za koszt uzyskania przychodu), gdy jest chociażby w sposób pośredni powiązany z przychodem, który to przychód nie koniecznie został uzyskany, ale który hipotetycznie jest możliwym do osiągnięcia; dodatkowo ważnym jest też to, by wydatki ekonomicznie uzasadnione. Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że jeżeli podatnik wykaże, że spotkania i usługi promocyjne służą jego działalności, wydatek jaki jest ponoszony w związku z zapłatą abonamentu może być zaliczony do kosztów podatkowych spółki.
Uwagi
W treści pytania zostało wskazane, że "Opłaciła składkę członkowską za jednego ze swoich pracowników" - gdyby okazało się, że składaka nie jest z tytułu członkostwa spółki a jej pracownika (z tytułu osobistego członkostwa), wówczas wydatek taki nie podlegałby uwzględnieniu w rachunku podatkowym.