Odpowiedź
Uważam, że w przedstawionej sytuacji możecie Państwo wystawić fakturę korygującą. Nieotrzymanie faktury korygującej od firmy Magento nie stanowi przeszkody dla skorygowania kosztów uzyskania przychodów (np. na podstawie wystawionego przez Państwa dokumentu wewnętrznego).
Uzasadnienie
Przypadki, w których wystawiane są faktury korygujące, określają przepisy art. 106j ust. 1 ustawy z 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług – dalej u.p.t.u. W istocie z tych przepisów nie wynika, aby w sytuacji, gdy nie doszło do zafakturowanej sprzedaży (tj. gdy nie doszło do dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, które zostały udokumentowane fakturą), dopuszczalne było wystawianie faktur korygujących. Dlatego też, przykładowo, można się spotkać ze stanowiskiem, że faktur niedokumentujących rzeczywistej sprzedaży nie można korygować (zob. przykładowo wyrok NSA z 13.06.2014 r., I FSK 1047/13).
Wydaje się jednak, że dotyczy to przede wszystkim faktur, które zawierają wykazany polski podatek VAT (o niedopuszczalności korygowania takich właśnie faktur mowa jest we wskazanym wyroku NSA). Uważam w związku z tym, że jednak dopuszczalne jest w przedstawionej sytuacji wystawienie faktury korygującej firmie B (skoro do transakcji nie doszło). Wystawiona ona bowiem zostanie do faktury, która – jak zakładam – została wystawiona bez podatku VAT (ze względu na miejsce świadczenia usługi znajdujące się – na podstawie art. 28b ust. 1 u.p.t.u. – poza terytorium kraju).
Bez znaczenia jest przy tym fakt, że nie otrzymaliście Państwo faktury korygującej od firmy Magento. Otrzymywanie faktur korygujących zakupu nie jest bowiem warunkiem możliwości korygowania faktur dokumentujących odsprzedaż towarów lub usług.
Wyjaśnić jednocześnie pragnę, że korekty kosztów mogą być dokonywane nie tylko na podstawie faktur korygujących, ale również – w przypadku braku faktur korygujących – na podstawie innych dokumentów potwierdzających przyczyny korekty (zob. art. 15 ust. 4i ustawy z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych – Dz.U. z 2016 r. poz. 1888 ze zm. oraz art. 22 ust. 7c ustawy z 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – Dz.U. z 2016 r. poz. 2032 ze zm.). A zatem nieotrzymanie faktury korygującej od firmy Magento nie stanowi w przedstawionej sytuacji przeszkody dla skorygowania kosztów uzyskania przychodów (np. na podstawie wystawionego przez Państwa dokumentu wewnętrznego).
Autor odpowiedzi: Tomasz Krywan
Odpowiedzi udzielono 29.09.2017 r.
Czy możliwe jest dokonanie korekty sprzedaży (refaktury), jeżeli nie posiadamy faktury korygującej pierwotnej transakcji?
Pytanie pochodzi z Vademecum Głównego Księgowego.Jesteśmy firmą IT. Zamawiamy licencję dla jednego z naszych klientów (firma A) do korzystania z aplikacji Magento w kwocie 22.000 USD. Ta licencja jest wystawiana na naszą firmę i nasza firma opłaca do Magento tę kwotę. W związku z tym, iż firma A jest międzynarodową korporacją, ma wielu zabezpieczających pośredników (tu my byliśmy do płatności). Nasza firma następnie wystawia na tę samą kwotę refakturę do firmy z Turcji (firma B). Po wystawieniu w styczniu tych faktur, okazało się, że klient A wycofuje się z tej transakcji (u nas natomiast wszystkie dokumenty księgowe były w terminie wystawione i wysłane). W związku z powyższym do transakcji nie doszło (posiadamy maile na to). Firma z USA (Magento) nie odpisuje na maile dotyczące wystawienia nam korekty (nie wiedzą, co to jest), my wstrzymujemy się z wystawieniem korekty do firmy B. Proszę o informację, czy na tej podstawie możemy dokonać korekty sprzedaży do firmy B i korekty kosztu Magento (nie posiadając od nich faktury korygującej)?