Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa zorganizowały w czwartek webinarium dla księgowych i doradców podatkowych dotyczące ułatwień w obsłudze klientów. Eksperci wyjaśniali, w jaki sposób korzystać z identyfikacji telePIN w celu bezpiecznego uzyskania informacji objętych tajemnicą skarbową podczas rozmowy z konsultantem infolinii KAS. Informowali też, w jaki sposób realizować swoje obowiązki podatkowe lub uzyskać informacje w serwisie e-Urząd Skarbowy. Kolejne webinarium zaplanowano na 15 maja.

Czytaj więcej: https://www.gov.pl/web/finanse/ksiegowi-i-doradcy-podatkowi-zalatwia-zdalnie-wiecej-spraw-klientow

MF wyjaśnia, że główną zaletą centralnej infolinii KAS - dzięki mechanizmowi uwierzytelnienia telePIN-em - jest możliwość uzyskania przez telefon informacji objętych tajemnicą skarbową. Teraz taką możliwość mają już mieszkańcy sześciu województw: dolnośląskiego, łódzkiego, małopolskiego, opolskiego, podlaskiego i wielkopolskiego. W kolejnych miesiącach dołączą następne.

Klienci mogą również załatwić swoje sprawy podatkowe przez internet w serwisie e-Urząd Skarbowy, dzięki bezpiecznym formom logowania z wykorzystaniem platformy login.gov.pl. Korzystając z e-Urzędu Skarbowego klienci i ich pełnomocnicy mają możliwość załatwienia większości spraw bez wizyty w urzędzie skarbowym. W czasie webinarium dla podmiotów obsługujących podatników eksperci wyjaśniali, w jaki sposób księgowy lub doradca podatkowy mogą wykorzystać te narzędzia do efektywniejszej obsługi klientów.

- Zbudowaliśmy system CRM, który pomaga naszym konsultantom udzielać spersonalizowanej odpowiedzi podczas rozmowy z klientem. Dzięki temu mogą udzielać odpowiedzi na większość nurtujących klientów pytań. Jeśli wymagają one np. specjalistycznej wiedzy, mogą zarezerwować klientowi wizytę w lokalnym urzędzie skarbowym, u pracownika specjalizującego się w danym obszarze zagadnień. W 2025 r. planujemy wprowadzić również możliwość bezpiecznego przełączenia rozmowy telefonicznej do pracownika w lokalnym urzędzie skarbowym. Cały czas istnieje też możliwość zadzwonienia „na biurko” konkretnego pracownika, jeśli klient dostał pismo dotyczące np. konkretnego postępowania. W takim piśmie jest podany numer telefonu, na który można zadzwonić - mówi Sylwia Zdebiak, dyrektor Departamentu Relacji z Klientami w Ministerstwie Finansów.

MF informuje, że księgowi i doradcy podatkowi mogą skorzystać z tych ułatwień na różne sposoby, w zależności od tego kogo reprezentują. Jeśli obsługują przedsiębiorców, fundacje i stowarzyszenia, mogą wykorzystywać funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym (e-US), np. składać pisma do organów podatkowych, bezpłatnie występować o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach, składać zawiadomienia i przeglądać dane rejestracyjne organizacji, czy wygenerować raport podatnika. Od kwietnia organizacje nie muszą już upoważniać pełnomocników, aby rozliczać się elektronicznie, ponieważ użytkownik konta organizacji może złożyć deklaracje z poziomu konta tej organizacji w e-Urzędzie Skarbowym.

Użytkownik konta organizacji – podobnie jak pełnomocnik ogólny - może też z wykorzystaniem swojego telePIN-u uzyskać na infolinii KAS informacje objęte tajemnicą skarbową, dotyczące organizacji, które reprezentuje.

Aby księgowi i doradcy podatkowi, świadczący usługi na rzecz osób fizycznych, mogli działać w imieniu swoich klientów we wszystkich sprawach podatkowych, powinni uzyskać pełnomocnictwo ogólne (PPO-1). Dzięki temu, dzwoniąc na infolinię i uwierzytelniając się swoim osobistym telePIN-em, będą mieli możliwość uzyskiwania informacji dotyczących klientów, których reprezentują.