Jak wyjaśnia MF, zgodnie z art. 221 Konstytucji inicjatywa ustawodawcza w zakresie ustawy budżetowej, ustawy o prowizorium budżetowym, zmiany ustawy budżetowej, ustawy o zaciąganiu długu publicznego oraz ustawy o udzielaniu gwarancji finansowych przez państwo przysługuje wyłącznie Radzie Ministrów.

To zagadnienie zawiera:

{"dataValues":[1216,803,405,280,135],"dataValuesNormalized":[9,6,3,2,1],"labels":["Pytania i odpowiedzi","Akty prawne","Orzeczenia i pisma urz\u0119dowe","Komentarze i publikacje","Wzory i narz\u0119dzia"],"colors":["#940C72","#85BC20","#EA8F00","#007AC3","#232323"],"maxValue":2839,"maxValueNormalized":20}

Czytaj więcej w systemie informacji prawnej LEX

Ustawa budżetowa na 2024 rok zakłada, że deficyt ma wynieść nie więcej niż 184 mld zł, a deficyt środków europejskich ustalono na 32,5 mld zł. W uzasadnieniu do ustawy wskazano, że biorąc pod uwagę plany finansowe pozostałych jednostek sektora finansów publicznych, prognozowany deficyt sektora finansów - według metodyki unijnej - wyniesie w tym roku 5,1 proc. PKB.

Dochody państwa mają wynieść blisko 682,4 mld zł, w tym wpływy z podatków prawie 603,9 mld zł. Ustalony limit wydatków na ten rok wynosi blisko 866,4 mld zł. Rząd zaplanował wydatki na obronność w wysokości 118 mld zł, co stanowi 3,1 proc. PKB planowanego na 2024 r.

Czytaj również: Budżet na 2024 r. a dochody z podatków