Atrakcyjność tekstów sponsorowanych wynika z faktu, że są one obdarzane większym zaufaniem niż tradycyjna reklama. Art. 36 ust. 3 Prawa prasowego stanowi, że ogłoszenia i reklamy muszą być oznaczone w sposób nie budzący wątpliwości, iż nie stanowią one materiału redakcyjnego. Rzeczywiście, przy tego typu tekstach znajduje się logo firmy, wzmianka „artykuł zewnętrzny” czy „artykuł ekspercki”. Mimo to, artykuł sponsorowany jest zazwyczaj wkomponowany w pozostałe treści redakcyjne, miewa podobną szatę graficzną przez co specjalnie nie odróżnia się od zwykłych tekstów. Artykuły sponsorowane są publikowane zarówno w mediach tradycyjnych (prasie) jak i w Internecie.

Podstawową zaletą tej formy promocji jest możliwość przekazania większej ilości informacji niż w tradycyjnej reklamie. Teksty sponsorowane mogą mieć objętość nawet 10.000 znaków ze spacjami (ok. 1800 znaków to jedna strona A4), jest więc w nich miejsce na przybliżenie potencjalnym klientom promowanego produktu lub usługi. Inną zaletą artykułów sponsorowanych jest pełna kontrola nad treścią materiału – redakcja nie ingeruje w merytorykę oraz formę opracowania. Tekst można przygotować samodzielnie, zlecić copywriterowi albo redaktorowi.

Zarówno w prasie jak i w sieci można spotkać artykuły sponsorowane przez biura rachunkowe i kancelarie podatkowe, szczególnie w mediach skoncentrowanych na tematyce biznesowej, gospodarczej lub w wydawnictwach branżowych. Jest to optymalna forma promocji usług profesjonalnych, przy których liczy się zaufanie oraz prezentowanie wizerunku eksperta i specjalisty w danej dziedzinie. Te cele trudno osiągnąć decydując się na tradycyjną reklamę.

Najważniejszą kwestią przy tworzeniu tekstów sponsorowanych jest zaprezentowanie firmy i świadczonych przez nią usług w szerszym kontekście, aby tekst nie był nachalną autopromocją. I tak kancelarie podatkowe oraz biura rachunkowe zachęcają do współpracy wskazując korzyści płynące dla przedsiębiorców z outsourcingu usług księgowych, nawiązując do aktualnych trendów w branży (np. usług on-line), wyjaśniając wątpliwości wynikające z nowych przepisów podatkowych, czy podpowiadając korzystne rozwiązania problemów związanych z podatkami i księgowością. 

Ważnym uzupełnieniem wartościowej treści jest grafika – aby przyciągnąć uwagę klienta warto dołączyć do artykułu zdjęcie, a po to by zachęcić do dalszej lektury – dane w formie wykresów lub tabeli, infografiki itp. Warto pamiętać o odpowiedniej kompozycji tekstu – śródtytułach, wyróżnieniach, wypunktowaniach.

Obowiązkowym elementem jest odesłanie w artykule do firmowej strony internetowej, a najlepiej specjalnie stworzonej podstrony, która będzie powiązana z tematyką artykułu. Konieczne jest też wezwanie do działania – np. „dowiedz się więcej na naszej stronie” albo przynajmniej podlinkowanie wybranych fragmentów tekstu (np. usługi księgowe, porady podatkowe) do strony firmowej.

Dane powołane w artykule pochodzą z artykułu „60 proc. polskich internautów ufa artykułom sponsorowanym – badanie Grupy On Board Think Kong” z 21.03.2017 r. z portalu marketing-newsl.pl