Już 25 listopada podatnicy po raz pierwszy złożą nowy JPK_VAT z deklaracją. Jeden plik zastąpi składane dotychczas oddzielnie deklaracje VAT-7 lub VAT7K z załącznikami i informację JPK_VAT. O nowym obowiązku pisaliśmy m.in. w tekstach pt. Nowy JPK obowiązuje, a firmy nie wiedzą, które transakcje raportować i Następne rozliczenie VAT już po nowemu, ale pełne wątpliwości.

Ministerstwo finansów przypomina, że aby wysłać nowy JPK_VAT z deklaracją, podatnicy mogą korzystać z bezpłatnego narzędzia udostępnionego przez resort. Chodzi o  aplikację e-mikrofirma, formularz interaktywny i aplikację Klient JPK_WEB. Wszystkie narzędzia dostępne są na stronie podatki.gov.pl/jpk-vat-z-deklaracja w zakładce: bezpłatne narzędzia.

Zobacz procedury w LEX:

E-mikrofirma – specjalna aplikacja do rozliczenia VAT

Aplikacja E-mikrofirma umożliwia wystawianie i zapisywanie faktur krajowych, stworzenie ewidencji VAT oraz wygenerowanie i wysyłanie plików JPK_V7M i JPK_V7K, a także JPK_FA. Nowa wersja aplikacji zastąpiła jej dotychczasową wersję desktopową. Resort przypomina, że korzystanie z niej wymaga dostępu do internetu. Do aplikacji będzie się można zalogować za pomocą profilu zaufanego, e-dowodu lub bankowości elektronicznej. Dotychczasowi użytkownicy tego narzędzia będą mogli płynnie przejść na użytkowanie nowej wersji z rozbudowanymi funkcjonalnościami, dzięki wbudowanej opcji importu-eksportu danych. Nowe narzędzie będzie też obsługiwać wersje historyczne JPK_VAT dla potrzeb ewentualnych korekt wcześniejszych okresów. W celu zachowania dotychczasowej historii należy wgrać do nowej aplikacji aktualną kopię zapasową stworzoną w aplikacji desktopowej (ustawienia – wykonaj kopię zapasową).

 

Formularz interaktywny

Ministerstwo finansów wskazuje, że formularz interaktywny zastąpił dotychczasowy plik w formacie CSV. Umożliwia przygotowanie i wysyłanie nowego JPK_VAT z deklaracją w dwóch wariantach: dla podatników rozliczających się miesięcznie – JPK_V7M i kwartalnie – JPK_V7K. Z narzędzia mogą korzystać także podatnicy posiadający kontrahentów zagranicznych.

 


Klient JPK_WEB

Aplikacja Klient JPK_VAT umożliwia z kolei weryfikację, szyfrowanie, podpisywanie i przesyłanie plików. Jak podkreśla MF, narzędzie obsługuje również pozostałe pliki JPK na żądanie. Na stronie podatki.gov.pl/jpk-vat-z-deklaracja w zakładce: pliki do pobrania został opublikowany podręcznik użytkownika nowej aplikacji.

Informacje o nowym JPK_VAT z deklaracją

Informacje, materiały pomocnicze oraz odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania można znaleźć w zakładce podatki.gov.pl/jpk-vat-z-deklaracja. Szczegółowych informacji w zakresie nowego JPK_VAT udziela również infolinia Krajowej Informacji Skarbowej:

  • 22 330 03 30 (z telefonów komórkowych),
  • 801 055 055 (z telefonów stacjonarnych),
  • +48 22 330 03 30 (z zagranicy),

od poniedziałku do piątku w godzinach od 8.00 do 18.00.

W sprawach technicznych dotyczących plików JPK – w tym w sprawie aplikacji e-mikrofirma można pisać na adres jpk.helpdesk@mf.gov.pl.