Jednym z podstawowych działań public relations jest współpraca z mediami. Chociaż wiele osób myśli, że na łamach gazet mogą prezentować się tylko największe kancelarie i najbardziej uznani eksperci, w rzeczywistości jest zupełnie inaczej. Wiele publikacji – papierowych i elektronicznych – o tematyce biznesowej bazuje na tekstach autorstwa specjalistów z różnych dziedzin: podatków, rachunkowości, prawa pracy itd.Media żyją z informacji dostarczanych przez autorów zewnętrznych, a ci mają szansę stworzyć sobie okazję do dotarcia z informacją o swojej ofercie do szerokiego kręgu odbiorców.
Oto pięć najważniejszych wskazówek dla tych kancelarii i biur, które zdecydują się na współpracę z mediami.
1. Temat – ustal co ważnego lub interesującego masz do powiedzenia, na czym się najlepiej znasz, powiąż to z ofertą kancelarii/biura i zastanów się, czy informacja ta będzie interesująca lub przydatna dla czytelników – Twoich potencjalnych klientów.
2. Zrób rozeznanie, które media są w Twoim regionie najchętniej czytane (papierowe) i odwiedzane (serwisy www), słuchane (lokalne rozgłośnie radiowe, także internetowe). Zacznij od mediów lokalnych – jest większa szansa na nawiązanie współpracy, poza tym za ich pośrednictwem trafisz do przedsiębiorców z Twojej okolicy. Stwórz listę kilku tytułów, ustal osoby do kontaktu i zaproponuj współpracę. Pamiętaj, aby skupić się tylko na tych, które są skierowane do małych i średnich firm (tematyka gospodarcza, finansowa, biznesowa itp.).
3. Bądź dostępny dla dziennikarzy i szybko reaguj. Jeśli dziennikarz zwróci się do Ciebie z prośbą o wypowiedź lub komentarz ekspercki musisz zmieścić się w podanym przez niego terminie. Media mają swój cykl wydawniczy i nie mogą czekać na autorów, dlatego zawsze zostaniesz poinformowany o ostatecznym terminie dostarczenia tekstu.
4. Uwaga z reklamą. Pamiętaj o tym, że współpraca z mediami to nie odpłatna reklama. Nie staraj się przemycać w każdym tekście informacji o swojej kancelarii/biurze – postaraj się, aby w podpisie została wspomniana nazwa firmy lub jej strona internetowa. Samo nazwisko i tytuł zawodowy też będzie cennym przekazem promocyjnym.
5. Pilnuj stylu, ortografii i interpunkcji. Każdy opracowany tekst daj do przeczytania inne osobie, aby wniosła ewentualne uwagi do treści i poprawiła błędy.