Jak wskazano w dokumencie, Ministerstwo Edukacji Narodowej od lat ignoruje raporty organizacji społecznych i – zależnie od sytuacji politycznej – prowadzi działania pozorne lub – tak jak obecnie – nie prowadzi ich wcale. Według autorów deklaracji, konieczna jest interwencja władz samorządowych, a konkretnie zajęcia antydyskryminacyjne i z edukacji seksualnej zgodnej ze standardami Światowej Organizacji Zdrowia (WHO).

 

Zobacz: WDŻ jak kościelne nauki przedmałżeńskie?>>

 

Edukacja seksualna zgodna ze standardami WHO

Do szkół zostanie wprowadzona edukacja seksualna zgodna ze standardami Światowej Organizacji Zdrowia, to znaczy taka, która uwzględnia tematykę orientacji seksualnej, co w przypadku wychowania do życia w rodzinie wcale nie jest takie oczywiste. W 2017 r. resort edukacji usunął zapis o prowadzeniu działań antydyskryminacyjnych z rozporządzenia określającego wymogi wobec szkół i placówek. Nie wyjaśnił do końca, dlaczego, ale ucieszyło to środowiska prawicowe, które uważały przepis za furtkę do deprawacji dzieci i propagowania: "ideologii gender".

 

Przeczytaj omówienie w LEX: Zakaz organizowania publicznych zgromadzeń osób LGBT narusza prawa podstawowe obywateli. Omówienie wyroku ETPC z dnia 27 listopada 2018 r., 14988/09 (Alekseyev) >

 

Lekcje proponowane przez autorów deklaracji mają być nieobowiązkowe. Dokument zakłada również aktywne wspieranie nauczycieli i dyrektorów. Jak czytamy w deklaracji: "część nauczycielek i nauczycieli może nie angażować się w tematy i inicjatywy dotyczące młodzieży LGBT+, z obawy przed przełożonymi, którzy mogą uznać je za politycznie niepożądane. Miasto stołeczne Warszawa będzie stać po stronie ludzi, którzy przyczyniają się do tworzenia szkoły otwartej i tolerancyjnej."

 

 

Nauczyciel monitorujący sytuację uczniów LGBT+

Według deklaracji miasto stołeczne Warszawa powinno stworzyć sieć „latarników” społecznych, czyli nauczycieli i nauczycielek lub pedagogów i pedagożek szkolnych, którzy i które będą monitorować sytuację uczniów LGBT+ w warszawskich szkołach podstawowych i średnich.

 

Jak czytamy w dokumencie: "uczniowie i uczennice LGBT+ są w szczególny sposób narażeni na przemoc, mowę nienawiści, odrzucenie i dyskryminację. Młode osoby LGBT+ znacznie częściej niż ich rówieśnicy mają myśli samobójcze, zapadają na depresję i zmagają się z niską samooceną. Nie zawsze znajdują wsparcie wśród rodziny albo znajomych".

Więcej przydatnych materiałów znajdziesz w LEX:

Czy dopuszczalne jest łączenie klas VI i VII na zajęciach z wychowania do życia w rodzinie? >

Czy wychowanie do życia w rodzinie umieszcza się na świadectwie końcowym w roku szkolnym 2017/2018? >

Co należy zrobić w sytuacji, gdy uczniowie mają wpisane w arkuszach ocen zajęcia dodatkowe pod nazwą "edukacja ekologiczno-prozdrowotna z wychowaniem do życia w rodzinie"? >