Sąd Apelacyjny w Białymstoku postanowił przedstawić Sądowi Najwyższemu do rozstrzygnięcia wątpliwości czy wysokość uszczerbku wyznacza różnica między kwotą dotacji należnej na podstawie art. 90 ust. 2b ustawy o systemie oświaty, a kwotą faktycznie wypłaconą przez gminę, w tym zwłaszcza, czy naprawienie szkody obejmuje w takim przypadku korzyści utracone z art. 361 par. 2 k.c.?

 

Błędne wyliczenie gminy

Te zagadnienia prawne wyłoniły się na tle następującego stanu faktycznego:

Powódka Barbara M., wniosła o zasądzenie na jej rzecz od Gminy Miejskiej S. kwoty 1 867 893,64 zł ze wskazanymi odsetkami ustawowymi za opóźnienie. Twierdziła, że prowadzi niepubliczne przedszkole i w związku z tym w latach 2008-2016 otrzymała od pozwanej dotacje na dofinansowanie bieżącej działalności, które pozwana niewłaściwie wyliczyła i wypłaciła w zaniżonej wysokości.

Dochodzone roszczenie odpowiada różnicy pomiędzy dotacjami należnymi w poszczególnych latach a rzeczywiście wypłaconymi i opiera się - zdaniem powódki - wprost na art. 90 ust. 2b ustawy w zw. z art. 353 par. 1 k.c. W toku procesu powódka jako podstawę prawną roszczenia alternatywnie powołała art. 471 k.c. w zw. z art. 90 ust. 2b tej ustawy wywodząc, że doznaną przez nią szkodą jest wyliczona w powyższy sposób wartość przedmiotu sporu.

Pozwana Gmina Miejska S. domagała się oddalenia powództwa w całości. Wskazywała, że sposób wyliczenia dotacji był prawidłowy i wypłacono je w należnej wysokości.

Sąd Okręgowy w Olsztynie wyrokiem z 31 grudnia 2021 r. zasądził od pozwanej na rzecz powódki kwotę 1 867 893,64 zł wraz z ustawowymi odsetkami za opóźnienie.

 

Odpowiedzialność odszkodowawcza

Sąd Okręgowy ustalił, że gmina w tym okresie wypłaciła powódce dotacje w łącznej kwocie 7 080 000 zł. Posiłkując się opinią biegłego - przy przyjęciu do podstawy wyliczeń wszelkich wydatków bieżących, ponoszonych na funkcjonowanie przedszkoli prowadzonych przez pozwaną, a które to zostały ujęte w budżecie gminy i przy uwzględnieniu w podstawie dotacji wpłat rodziców za wyżywienie i korzystanie z wychowania przedszkolnego – powódka ma prawo do dotacji  8 948 823,69 zł.

Stąd też powstała niedopłata odpowiadająca wysokości dochodzonej należności głównej.

Sąd Okręgowy powołał się na wyrok Sądu Najwyższego z 9 lipca 2020 r., V CSK 502/18, i wskazał na możliwość dochodzenia dotacji w ramach szeroko pojętej odpowiedzialności odszkodowawczej (art. 471 k.c.).

Czytaj w LEX: Roszczenia o wypłatę zaniżonych dotacji dla przedszkoli niepublicznych > >

 

Dwa możliwe rozwiązania

Apelacje od powyższego wyroku wniosły strony. Sąd Apelacyjny wskazał na rozbieżności w stanowiskach przyjętych przez sądy:

  1. Pierwsze z rozbieżnych stanowisk zakłada, że dochodząc niewypłaconej dotacji, powód domaga się naprawienia szkody wynikającej z niewykonania zobowiązania. W uchwale z 8 listopada 2019 r., III CZP 29/19, Sąd Najwyższy wyraził pogląd, że podstawą żądania może być w takim przypadku art. 471 k.c. Wskazał, że zadeklarowanie w ustawie uprawnienia do uzyskania dotacji po spełnieniu pewnych warunków oznacza, że podmiot, który te warunki spełnił, realizuje zadania publiczne i oczekuje zaangażowania w nie środków publicznych w zapowiedzianej wysokości, może oczekiwać, iż jego uzasadnione oczekiwania zostaną zaspokojone. Z niewykonaniem takiego publicznego zobowiązania można wiązać określone w prawie cywilnym konsekwencje przewidziane w art. 471 k.c. Warunkiem skutecznego dochodzenia takiego roszczenia jest jednak stwierdzenie, że zadanie publiczne zostało wykonane w taki sposób i w takim stopniu, w jakim byłoby wykonane przy wykorzystaniu dotacji, której realizujący zadanie mógł zasadnie oczekiwać.
  2. Jednakże w wyroku z 15 czerwca 2022 r., II CSKP 380/22, Sąd Najwyższy przyjął pogląd odmienny. Uznał, że jednostka samorządu terytorialnego, która nie wypłaciła uprawnionemu podmiotowi kwoty dotacji w pełnej, należnej mu wysokości, po upływie roku, na który dotacja została przyznana, ponosi względem beneficjenta dotacji wyłącznie odpowiedzialność odszkodowawczą; źródłem tej odpowiedzialności jest art. 417 par. 1 k.c.

 

W ocenie Sądu Apelacyjnego, przy dostrzeżeniu powyższych rozbieżności wyrażonych w pierwszym ze sformułowanych wyżej pytań, wydaje się, że trafny jest pogląd, iż podstawy odpowiedzialności jednostki samorządu terytorialnego w tym zakresie należy upatrywać raczej w przepisach odnoszących się do odpowiedzialności deliktowej niż tych dotyczących niewłaściwego wykonania zobowiązania.

Czytaj również w LEX: Podstawa prawna odpowiedzialności i ustalenie rozmiaru szkody w sprawach dotyczących wypłaty dotacji oświatowej w zaniżonej wysokości. Glosa do wyroku Sądu Najwyższego – Izba Cywilna z dnia 15 czerwca 2022 r., II CSKP 380/22 > >

 

Strata czyli środki własne lub kredyt

Zdaniem Sądu Apelacyjnego uproszczeniem jest przyjęcie, że niewypłacona kwota dotacji stanowi "szkodę samoistną" w majątku podmiotu prowadzącego przedszkole niepubliczne. Konstrukcja "szkody samoistnej" nie odpowiada pojęciu szkody z art. 361 par. 2 k.c., gdzie mowa jest wyłącznie o szkodzie w postaci straty i o szkodzie w postaci utraconych korzyści. Stąd też należałoby raczej przyjmować, że dochodząc roszczenia odszkodowawczego w sprawie takiej jak rozpoznawana, powód winien wykazać nie tylko, że wypłacono dotację oświatową w zaniżonej wysokości, ale i to, że wskutek powyższego prowadzący przedszkole niepubliczne doznał szkody w postaci straty (czyli zmniejszenia aktywów lub wzrostu pasywów w jego majątku, tj. rzeczywistego uszczerbku w tymże majątku) lub utracił korzyści (czyli jego aktywa się nie powiększyły lub pasywa nie zmniejszyły). Konieczne byłoby więc w ramach procesu o odszkodowanie przedstawienie dowodów, iż np. osoba prowadząca przedszkole w celu realizacji zadań oświatowych, zaangażowała środki własne, bądź zaciągała na ten cel zobowiązania, co spowodowało powstanie u tej osoby określonego uszczerbku majątkowego.

Za rozstrzygnięciem przedstawionych zagadnień przemawia interes publiczny, wyrażający się w postulacie zapewnienia jednolitości orzecznictwa sądów powszechnych.

Sygnatura akt III CZP 46/23

 

Cena promocyjna: 17.7 zł

|

Cena regularna: 59 zł

|

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 5.9 zł