Jak wynika z art. 35 Karty Nauczyciela, w szczególnych wypadkach, podyktowanych wyłącznie koniecznością realizacji programu nauczania, nauczyciel może być obowiązany do odpłatnej pracy w godzinach ponadwymiarowych, zgodnie z posiadaną specjalnością, których liczba nie może przekroczyć 1/4 tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć.

SN: Nauczyciel ma prawo do wynagrodzenia za godziny nadliczbowe>>

 

Problematyczne przepisy

Wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe i za godziny doraźnych zastępstw wypłaca się według stawki osobistego zaszeregowania nauczyciela, z uwzględnieniem dodatku za warunki pracy (art. 35 ust. 3). Problem pojawiał się, gdy nauczyciela nie było i godzin nie zrealizował, ale jednocześnie jego nieobecność była usprawiedliwiona - np. pojechał na wycieczkę lub realizował inne zadania, które zlecił mu dyrektor szkoły. Przy założeniu, że pedagog miał dużo godzin ponadwymiarowych (co jest regułą w większych miastach, gdzie nauczycieli brakuje), każda nieobecność (albo dzień wolny wypadający wtedy, gdy w planie miał takie zajęcia) mocno uderzała go po kieszeni. Problem zaognił się też w czasie pandemii, kiedy to - zwłaszcza na początku - szkoły nie realizowały wszystkich zajęć z przyczyn niezależnych od nauczycieli.

Kwestia ta od lat była zarzewiem sporów pomiędzy organami prowadzącymi i MEN a związkowcami i nauczycielami, którzy domagali się zapłaty za takie godziny, w sytuacji gdy nieobecność nauczyciela była usprawiedliwiona. MEN stał na stanowisku, że nauczyciel ma prawo do wynagrodzenia za niezrealizowane godziny ponadwymiarowe tylko wówczas, gdy przepisy prawa pracy tak stanowią. Każdą przyczynę niezrealizowania godzin ponadwymiarowych należy zatem rozpatrywać odrębnie, czy istnieje podstawa prawna do wypłaty wynagrodzenia za niezrealizowane godziny ponadwymiarowe. Uznawał też (za Sądem Najwyższym), że jeżeli niezrealizowanie godzin ponadwymiarowych wynikało z faktu, że miały się odbyć w dzień wolny, nie wiąże się z prawem do wynagrodzenia.

 

Nauczyciel dostanie pieniądze za usprawiedliwioną nieobecność

Nowela, której projekt przekazano do konsultacji społecznych, utrzymuje zasadę, że wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe przysługuje tylko za faktycznie przeprowadzone zajęcia.

Ale wprowadza wyjątki – wynagrodzenie należne będzie także wtedy, gdy nauczyciel:

  1. zamiast swoich planowych zajęć prowadził inne zajęcia opiekuńczo-wychowawcze, zlecone przez dyrektora, które odpowiadają potrzebom i zainteresowaniom uczniów;
  2. nie przeprowadził indywidualnych zajęć (np. nauczania indywidualnego lub przygotowania przedszkolnego) z powodów niezależnych od niego, ale był gotów je poprowadzić.

- To zmiana na lepsze, ale nie do końca rozwiązuje problem – mówi Krzysztof Lisowski, prawnik specjalizujący się w prawie oświatowym. – Przepis nadal będzie węższy, niż ten, obowiązujący do 1992 r., i nie obejmie niektórych przypadków, w których nauczyciel był gotowy zrealizować zajęcia, a z jakiegoś powodu się nie odbyły. Tu przepis nie obejmuje np. zajęć z uczniem, które nie są nauczaniem indywidualnym, a są prowadzone „jeden na jeden”, np. w szkołach muzycznych, gdy nauczyciel uczy jednego ucznia gry na instrumencie – wskazuje.

Nowela ma natomiast ujednolicić przepisy dotyczące dni wolnych – w tygodniach, w których nauczyciel ma usprawiedliwioną nieobecność, dni ustawowo wolne od pracy lub gdy zajęcia zaczynają się w innym dniu niż poniedziałek albo kończą w innym dniu niż piątek – liczba godzin ponadwymiarowych, za które przysługuje wynagrodzenie, będzie ustalana na podstawie obowiązkowego tygodniowego wymiaru godzin, pomniejszonego proporcjonalnie za każdy dzień nieobecności (o 1/5 lub 1/4 – w zależności od liczby dni pracy w tygodniu).

W takim tygodniu liczba godzin ponadwymiarowych nie może być większa niż ta zaplanowana w planie organizacyjnym. Obliczenia będą prowadzone z dokładnością do 0,1 godziny, a do wypłaty zaokrąglane do pełnych godzin – do pół godziny w dół, powyżej pół godziny w górę.

Czytaj w LEX: Praca nauczycieli w godzinach ponadwymiarowych > >

 

Cena promocyjna: 152.09 zł

|

Cena regularna: 169 zł

|

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 126.75 zł


Ponadwymiarowa, czy nadliczbowa?

Krzysztof Lisowski zwraca też uwagę, że w projekcie poszerzono definicję godziny ponadwymiarowej – będą to godziny realizowane „w szczególnych przypadkach wynikających z potrzeb szkoły”, a nie – jak obecnie – „podyktowanych wyłącznie koniecznością realizacji programu nauczania”.

Oznacza to, że godziny ponadwymiarowe będzie można przydzielać nauczycielowi częściej. Pytanie, jak ma się to do lutowej uchwały Izby Pracy i Ubezpieczeń Społecznych, która stwierdziła, że nauczyciel ma prawo do wynagrodzenia za nadgodziny. Sędzia Piotr Prusinowski, uzasadniając uchwałę, zaznaczył, że w polskim prawie za pracę przekraczającą ustalony czas przysługuje wynagrodzenie lub czas wolny. Podkreślił, że choć kodeks pracy przewiduje wyjątki dla kadry kierowniczej, to nauczyciele nie zostali wprost wyłączeni z tych regulacji. Jednocześnie wynagrodzenie za nadgodziny w rozumieniu kodeksu pracy jest wyższe niż za godziny ponadwymiarowe, co w kontekście rozszerzenia definicji może powodować problemy.

 

Psycholog – pedagog – uniwersalny zastępca?

Kolejna kwestia, którą ma rozwiązać nowela, to doraźne zastępstwa – w obecnym brzmieniu Karty Nauczyciela to dodatkowe godziny zajęć dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych przydzielone nauczycielowi ponad tygodniowy obowiązkowy wymiar pracy, realizowane w zastępstwie nieobecnego nauczyciela.

Tu główny problem polegał na tym, że szkoły przydzielały takie godziny specjalistom, którzy realizują wyższe pensum – czyli np. bibliotekarzom. W ten sposób część z nich oszczędzała, bo uznawała, że bibliotekarz czy doradca zawodowy zastępstwo realizuje w ramach swojego czasu pracy, a nie jako dodatkową godzinę. Podczas prac zespołu ds. statusu zawodowego nauczycieli postulowano zmianę, która miała wyeliminować ten proceder. Nowela wprowadzi przepis, który zakaże przydzielania godzin ponadwymiarowych w czasie, w którym nauczyciel prowadzi zajęcia dydaktyczne, wychowawcze lub opiekuńcze bezpośrednio z uczniami albo na ich rzecz, zgodnie z planem zajęć.

Jednocześnie jednak wprowadzi wyjątki, można będzie przydzielić zastępstwo, gdy: z przyczyn leżących po stronie szkoły nauczyciel nie może w danym dniu zrealizować zaplanowanych zajęć dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych (np. z powodu wycieczki klasy). W takim przypadku zastępstwa te są realizowane w ramach dotychczasowego wynagrodzenia.

W szczególnie uzasadnionych przypadkach, za zgodą nauczyciela, doraźne zastępstwa mogą być prowadzone w czasie przeznaczonym na jego własne zajęcia dydaktyczne, wychowawcze lub opiekuńcze, ale tylko wtedy, gdy nie są to zajęcia prowadzone bezpośrednio z uczniami lub na ich rzecz, zgodnie z planem zajęć. - Są to wyjątki tak szerokie, że mogą zaprzeczać regule – mówi Krzysztof Lisowski. – Uważam, że wymaga to dopracowania, bo nieostre pojęcia w tym przepisie mogą sprawiać, że nauczyciele dalej będą mieli problem z otrzymaniem wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe – wskazuje.

Sprawdź w LEX: Glosa do uchwały SN z dnia 22 marca 2007 r., III PZP 1/07 > >

 

Bez zmian w finansowaniu się nie obejdzie

Marek Wójcik ze Związku Miast Polskich wskazuje, że resort edukacji nie przeanalizował wszystkich kosztów wprowadzenia projektowanych zmian w Karcie Nauczyciela. – Uważam, że oświatę i nauczycieli trzeba wzmacniać, zarobki nauczycieli powinny rosnąć, natomiast nie może się to odbywać w oderwaniu od kosztów tych zmian. Liczymy, że resort szczegółowo przeanalizuje koszty i przygotuje stosowne symulacje oraz mechanizmy do uwzględnienia ich w przyszłorocznej kwocie potrzeb oświatowych lub pokryje wydatki z budżetu państwa – podkreśla.

Sławomir Broniarz, prezes ZNP, podkreśla, że założenia zostały wypracowane w porozumieniu ze związkami zawodowymi, projekt wymaga jeszcze szczegółowej analizy, ale kierunek jest dobry.

- Zmiany mają poprawić warunki pracy nauczycieli i realizują postulaty szerokiego grona interesariuszy – uwzględniają postulaty zarówno nauczycieli początkujących, jak i tych, którzy pracują w zawodzie od wielu lat. Widać, że resort chce podjąć dialog i pokazuje, że zależy mu na poprawie warunków pracy w szkołach – niemniej, należy to jeszcze raz podkreślić, bez znacznej podwyżki wynagrodzeń nie uda się utrzymać w zawodzie najbardziej doświadczonych nauczycieli ani przyciągnąć młodych osób do wykonywania tej profesji – podsumowuje prezes ZNP.

Zobacz wzór dokumentu w LEX: Regulamin organizacji doraźnych zastępstw za nieobecnych nauczycieli > >