Z założeń programu wynika, że uczniowie poznają strukturę budżetu domowego oraz znaczenie i efekty jego planowania. Przeanalizują strukturę dochodów i wydatków budżetu państwa, a także uchwałę budżetową swojej gminy. Poznają też zasady funkcjonowania budżetu obywatelskiego: dowiedzą się, jak powstaje i w jaki sposób mogą wpływać na inwestycje w swojej okolicy.
- Nasz program ma pomóc uczniom zrozumieć, czym jest budżet państwa, z czego się składa i jak wygląda proces jego planowania. Ważne jest też, aby uczniowie już od najmłodszych lat wiedzieli, jak dużo zależy od ich decyzji i aktywnie uczestniczyli w podziale budżetu partycypacyjnego. Rozumiemy, że to temat, który może się wydawać nieco odległy młodszym nastolatkom, dlatego przygotowaliśmy atrakcyjne dla nich formy, takie jak animacja i gra edukacyjna. Zmobilizują one dzieciaki do aktywności innej niż podczas zwykłej lekcji. Zależy nam, by potrafili przekuć zdobytą wiedzę w konkretne i praktyczne umiejętności, które z pewnością przydadzą się im na co dzień i w przyszłości – mówił minister finansów Tadeusz Kościński.
Zadania konkursowe dla chętnych
Uczestnicy projektu będą mieli okazję sprawdzenia nowych umiejętności również w praktyce. Chętni uczniowie staną przed konkursowym zadaniem – przygotowania projektu inwestycji realizowanej z budżetu obywatelskiego, która mogłaby zostać przeprowadzona w ich najbliższym otoczeniu. Poza koncepcją ocenie będzie podlegać również jego promocja, udokumentowana w dowolnej formie, np. ulotek, audycji w szkolnym radiowęźle czy artykułów w szkolnej gazetce.
Członkowie 10 zespołów, którzy przedstawią najciekawsze projekty, wezmą udział w dwudniowej wycieczce do Warszawy.
Uczniowie zwycięskich zespołów otrzymają nagrody rzeczowe: aparaty błyskawiczne i głośniki bezprzewodowe, a nauczyciele czytniki e-booków.
Zobacz również: Darowizna pieniędzy od zamężnej siostry może być zwolniona z podatku >>
Zgłoszenie i etapy konkursu
Do programu mogą się zgłaszać nauczyciele szkół podstawowych (5., 6., 7. i 8. klasy) z całej Polski. Wystarczy, że wypełnią formularz zgłoszeniowy dostępny na stronie finansoaktywni.pl.
W I etapie nauczyciele przeprowadzają lekcje edukacyjne w swoich klasach na podstawie materiałów z Finansoaktywnych i zachęcają podopiecznych do udziału w konkursie. Zespoły złożone z maks. 3 uczniów przygotowują zadanie konkursowe, które następnie zgłasza się przez formularz na stronie finansoaktywni.pl.
W II etapie komisja konkursowa wybierze 10 najlepszych projektów. Zwycięzcy zostaną zaproszeni do Warszawy, gdzie 19 czerwca odbędzie się uroczysty finał, podczas którego uczniowie zaprezentują swoje prace, otrzymają dyplomy i nagrody rzeczowe.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.