Posłanka Małgorzata Gromadzka z KO dokonała następujących wyliczeń: na przedmiotach teoretycznych, przy założeniu 20 godzin tygodniowo (5 dni po 4 godziny), w ciągu dnia do nauczyciela przychodzą cztery klasy po 25 osób. Czyli łącznie dziennie daje to 100 osób. Po lekcjach każdemu uczniowi nauczyciel poświęci średnio trzy minuty (np. sprawdzanie zeszytów, sprawdzanie prac klasowych itp.) łącznie jest to 300 minut czyli 5 godzin dziennie. Natomiast na zajęcia praktyczne (również 4 godziny dziennie), przychodzi grupa 10 osób i tylko z tą grupą pracuje nauczyciel. - Niech nauczyciel poświęci każdemu uczniowi 3 minuty, będzie to tylko 30 minut. Jest to duża dysproporcja poświęconego czasu w ramach 40 godzinnego tygodnia pracy nauczyciela. Reasumując pensum nauczycieli zajęć praktycznych powinno być o wiele większe, np. 30 godzin tygodniowo - wskazuje.

 

Nie tylko nauczycielskie emerytury - zmiany w prawie od 1 września>>

 

Wypróbuj w LEX: Kalkulator wyliczania łączonego pensum nauczycieli >

 

Małe grupy też wymagają uwagi

Resort edukacji tego stanowiska nie podziela - wskazuje, że zakres wiadomości i umiejętności nabywanych przez uczniów na zajęciach realizowanych w formie zajęć praktycznych oraz wymiar godzin tych zajęć określa program nauczania danego zawodu dopuszczony do użytku w danej szkole przez dyrektora szkoły. Wymiar pensum dydaktycznego obowiązującego nauczyciela w kształceniu zawodowym, bez względu na zawód, w jakim szkoła prowadzi kształcenie, zależy od tego, czy zajmowane przez niego stanowisko zostało zakwalifikowane przez dyrektora szkoły – zgodnie z realizowanym w danej szkole programem nauczania zawodu – jako stanowisko „nauczyciel przedmiotów teoretycznych” (pensum 18-godzinne), czy „nauczyciel praktycznej nauki zawodu” (pensum określone przez organ prowadzący, ale nie wyższe niż 20-godzin), czy też nauczyciel realizujący w ramach stosunku pracy obowiązki określone dla stanowisk: nauczyciel przedmiotów teoretycznych oraz nauczyciel praktycznej nauki zawodu (pensum określa się zgodnie z art. 42 ust. 5c ustawy – Karta Nauczyciela).

- Nie można zgodzić się z opinią, że nauczyciele praktycznej nauki zawodu są mniej obciążeni obowiązkami wynikającymi z organizacji i realizacji procesu dydaktycznego, niż nauczyciele teoretycznych przedmiotów zawodowych - uważa wiceminister edukacji Henryk Kiepura. - W technikum, branżowej szkole I stopnia, branżowej szkole II stopnia i szkole policealnej podział na grupy jest obowiązkowy m.in. na obowiązkowych zajęciach edukacyjnych z zakresu kształcenia zawodowego, dla których z treści programu nauczania zawodu wynika konieczność prowadzenia ćwiczeń, w tym laboratoryjnych – w oddziałach liczących więcej niż 30 uczniów. W przypadku kształcenia zawodowego realizowanego na podstawie modułowego programu nauczania zawodu, podział na grupy następuje zgodnie z wymogami określonymi w tym programie - wskazuje. Dodaje, że nie jest tak, że praca z małą grupą uczniów jest mniej wymagająca, bo przypomina, że podział na grupy może wynikać na przykład ze specyfiki zawodu, wyposażenia szkoły do realizacji kształcenia zawodowego albo z konieczności zapewnienia uczniom bezpieczeństwa przy obsłudze różnych maszyn i urządzeń.

Sprawdź też w LEX: Czy nauczyciel praktycznej nauki zawodu, który ukończył w 1991 r. w Izbie Rzemieślniczej 96-godzinny kurs przygotowania pedagogicznego zachowuje nabyte kwalifikacje i nadal może prowadzić zajęcia praktyczne z uczniami? >

 

Czas w Karcie Nauczyciela

Według przepisów czasem pracy jest czas, w którym pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy (art. 128 K.p.). Czasem pracy jest nie tylko czas fizycznego, efektywnego wykonywania pracy, ale również czas nieświadczenia pracy, jeżeli pracownik pozostaje w dyspozycji pracodawcy w zakładzie pracy lub w innym miejscu wyznaczonym do wykonywania pracy. W przypadku nauczyciel stosuje się przepisy szczególne - Kartę Nauczyciela. Jak wynika z art. 42 Karty Nauczyciela, czas pracy nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze zajęć nie może przekraczać 40 godzin na tydzień, w ramach tego czasu nauczyciel obowiązany jest realizować:

  1. zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, prowadzone bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz,
  2. inne zajęcia i czynności wynikające z zadań statutowych szkoły, w tym zajęcia opiekuńcze i wychowawcze uwzględniające potrzeby i zainteresowania uczniów;
  3. zajęcia i czynności związane z przygotowaniem się do zajęć, samokształceniem i doskonaleniem zawodowym.

Nauczyciel, na swój wniosek złożony na piśmie do dyrektora szkoły przed rozpoczęciem zajęć w danym roku szkolnym, może realizować zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze.

Czytaj też w LEX:

Czas pracy nauczycieli szkół - komentarz praktyczny >>>

Czas pracy dyrektora szkoły i przedszkola >>>

Czas pracy nauczycieli przedszkoli >>>

 

Zajęcia statutowe w szkole i "godzina karciana"

Obecnie zadania i obowiązki nauczyciela opisane w statucie szkoły powinny wynikać z Karty Nauczyciela, dyrektor szkoły może natomiast zobowiązać nauczycieli do realizacji w ramach czasu pracy innych zadań i czynności niż te wynikające z tygodniowego obowiązkowego wymiaru zajęć zgodnie z art. 42 ust. 2 pkt 2 KN, o ile są to czynności i zajęcia wynikające z zadań statutowych szkoły. Stosownie do art. 42 ust. 2 KN w ramach czasu pracy oraz ustalonego wynagrodzenia nauczyciel obowiązany jest realizować inne zajęcia i czynności wynikające z zadań statutowych szkoły, ale nie powinny one wykraczać poza rodzaj pracy określony umową o pracę.

O wymiarze zajęć i o tym, jakie zajęcia będą realizowane decyduje dyrektor szkoły, biorąc pod uwagę potrzeby szkoły oraz zainteresowania uczniów. Przepis art. 42 ust. 2d precyzuje jednak, że w ramach zajęć i czynności statutowych, nauczyciel nie prowadzi zajęć świetlicowych oraz zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Czytaj też w LEX: Kwalifikacje nauczycieli szkół ponadpodstawowych - po zmianach >

Zadania statutowe szkoły mogą natomiast objąć m.in.:

  • udział w zebraniach rady pedagogicznej;
  • zebrania i spotkania z rodzicami;
  • opiekę nad uczniami w czasie przerw międzylekcyjnych, wyjść i wycieczek;
  • zajęcia realizujące zainteresowania uczniów;
  • zajęcia artystyczne, sportowe, rekreacyjne;
  • wykonywanie zadań z zakresu współpracy szkoły z zewnętrznymi podmiotami i instytucjami;
  • pełnienie powierzonej funkcji – np. dyrektora, wicedyrektora, wychowawcy klasy, opiekuna stażu, itp.;
  • prowadzenie dokumentacji przebiegu nauczania, wychowania i opieki;
  • opracowywanie programów nauczania lub pomocy dydaktycznych; inne zadania wymienione w statucie danej szkoły.

 

Cena promocyjna: 53.1 zł

|

Cena regularna: 59 zł

|

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: zł


We wrześniu 2022 r. resort edukacji częściowo przywrócił obowiązek realizowania "godzin karcianych", wprowadzając obowiązkową godzinę na konsultacje z uczniami lub ich rodzicami. Zmiana znalazła się w nowelizacji Karty Nauczyciela wprowadzającej nowy system awansu zawodowego pedagogów po to, by zwiększyć dostępność pedagogów w szkole.

Zobacz też linię orzeczniczą w LEX: Tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć nauczycieli pedagogów, psychologów, logopedów i doradców zawodowych - linia orzecznicza >>>

 

Czy nauczyciel pracuje 18 godzin?

Związek Nauczycielstwa Polskiego od lat dementuje wypowiedzi, zgodnie z którymi nauczyciel pracuje po 18 godzin. Wyjaśnia to również w jednym z ostatnich stanowisk w odpowiedzi na wypowiedzi ministra edukacji. Podkreśla, że w praktyce nauczyciele pracują dłużej, co wykazał Instytut Badań Edukacyjnych w ramach „Badania czasu i warunków pracy nauczycieli”, w którym uczestniczyło 8000 nauczycieli przedmiotów ogólnokształcących z 1300 różnego typu szkół z całego kraju.

Według ZNP - bardzo szkodliwym zjawiskiem podważającym status zawodowy nauczycieli są publiczne wypowiedzi utożsamiające pensum z tygodniowym czasem pracy pedagogów. - Osoby dokonujące takiego uproszczenia pomijają inne zajęcia jak m.in. zajęcia wychowawcze, opiekuńcze, zajęcia wynikające z zadań statutowych szkoły (jak np. prowadzenie zebrań z rodzicami, udział w posiedzeniach rady pedagogicznej), przygotowanie się do prowadzenia zajęć, tworzenie dokumentacji przebiegu nauczania i pracy szkoły, dokształcanie się i doskonalenie zawodowe, współpracę z rodzicami i specjalistami. Część tej pracy nauczyciele wykonują w swoich domach, bo najczęściej w szkołach nie ma miejsca, drukarek, komputerów, papieru. Dlatego tej pracy się nie dostrzega i nie docenia. 18 godzin to krzywdzący mit; fake news, który podważa rolę i znaczenie nauczycielskiej profesji. W polityce ten fake news jest wykorzystywany – niestety – do uzasadniania niskich pensji w oświacie - wskazuje ZNP.

 

 

Pensum nauczyciela - w zależności od stanowiska

Lp.

Stanowisko - typ (rodzaj) szkoły

Tygodniowa liczba godzin obowiązkowego wymiaru zajęć dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych

1

2

3

1

Nauczyciele przedszkoli, z wyjątkiem nauczycieli pracujących z grupami dzieci 6-letnich

25

2

Nauczyciele przedszkoli i innych placówek przedszkolnych pracujących z grupami dzieci 6-letnich

22

3

Nauczyciele: przedszkoli specjalnych, szkół podstawowych, szkół specjalnych, liceów ogólnokształcących, przedmiotów z zakresu kształcenia ogólnego i teoretycznych przedmiotów zawodowych w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe, w tym w szkołach specjalnych i szkolenia rzemieślniczego w okręgowych ośrodkach wychowawczych, schroniskach dla nieletnich oraz zakładach poprawczych, przedmiotów teoretycznych na kwalifikacyjnych kursach zawodowych, przedmiotów artystycznych i ogólnokształcących w szkołach artystycznych

18

     
     

3

Wychowawcy świetlic szkolnych i półinternatów (z wyjątkiem wychowawców świetlic szkół specjalnych), świetlic i klubów środowiskowych, w tym: profilaktyczno-wychowawczych i terapeutycznych, wychowawcy młodzieżowych ośrodków socjoterapii

26

4

Wychowawcy internatów, burs, ogrodów jordanowskich, świetlic dworcowych, stałych szkolnych schronisk młodzieżowych

30

5

Wychowawcy:

 

a)

w zakładach opiekuńczo-leczniczych dla dzieci,

26

b)

w domach wczasów dziecięcych

26

 

- w tym na zajęcia dydaktyczne,

10

c)

w specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, okręgowych ośrodkach wychowawczych, zakładach poprawczych, schroniskach dla nieletnich, świetlicach szkół specjalnych, młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, zespołach pozalekcyjnych zajęć wychowawczych zorganizowanych w podmiotach leczniczych

24

6

Nauczyciele pałaców młodzieży, młodzieżowych domów kultury, ognisk pracy pozaszkolnej, pozaszkolnych placówek specjalistycznych, międzyszkolnych ośrodków sportowych

18

7

Nauczyciele - bibliotekarze bibliotek szkolnych

30

8

Nauczyciele poradni psychologiczno-pedagogicznych

20

9

Nauczyciele posiadający kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej zatrudniani dodatkowo w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego oraz współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym

20