Projekt nowelizacji ustawy o systemie oświaty wnieśli posłowie Platformy Obywatelskiej. Projekt ma przede wszystkim doprecyzować niejasne przepisy dotyczące przyznawania dotacji na absolwentów szkół niepublicznych. Jak podkreślają posłowie w uzasadnieniu, nie ma znaczenia, że w okresie wakacyjnym szkoły nie prowadzą zajęć dydaktyczno-wychowawczych, ponieważ funkcjonowanie placówki pociąga za sobą określone stałe wydatki, do których sfinansowania dotacje na kończących szkołę uczniów są konieczne.
Wnioskodawcy chcą także ograniczenia przekazywania dotacji szkołom niepublicznym dla dorosłych, których uczniowie zapisują się na kolejny rok szkolny i nie uczęszczają na zajęcia. Pomysł posłów polega na ograniczeniu przyznawania dotacji - w przypadku szkół, które nie realizują obowiązku szkolnego i nauki - do uczniów, którzy w danym miesiącu uczęszczali na co najmniej 50 proc. zajęć edukacyjnych. Liczba ta ustalana ma być na podstawie informacji przekazywanej przez szkołę w terminie określonym przez organ prowadzący. W przypadku, gdy okaże się, że przekazana dotacja jest większa od liczby uczniów, którzy wypełnili wskazany w przepisach obowiązek, zostanie proporcjonalnie zmniejszona w kolejnym miesiącu.
Rząd poprze zmiany w dotacjach dla szkół
Rząd pozytywnie wypowiedział się o projekcie zmian w dotowaniu szkół niepublicznych, który przyznaje precyzuje kwestię przyznawania funduszy na absolwentów szkół w wakacje oraz uzależnia dotowanie szkół dla dorosłych od frekwencji uczniów.
Projekt pozytywnie zarekomendował rząd. W opinii podkreślono, że zmiany doprecyzują niejasne przepisy oraz przyczynią się do poprawy efektywności kształcenia w szkołach dla dorosłych.
Dobrym pomysłem, zdaniem rządu, jest także - zaproponowane w autopoprawce do projektu - przesunięcie o dwa lata terminu wprowadzenia możliwości realizowania niektórych zajęć przy pomocy metod i technik kształcenia na odległość. Zarówno wnioskodawcy, jak i rząd, uważają, że szkoły potrzebują więcej czasu na przygotowanie się do wdrożenia takiego systemu. Preferowane byłoby przede wszystkim zakończenie realizacji programu "Cyfrowa szkoła", który wyposaży placówki w odpowiedni sprzęt. Z tego powodu wrzesień 2012 r. jest zbyt wczesnym terminem na rozpoczęcie realizacji zajęć w formie e-learningów i dlatego, według rządu, obowiązywanie nowych przepisów powinno zostać przesunięte do 2014 r.
Projekt nowelizacji oraz stanowiska rządu dostępne na stronach MEN.