Ministra kultury powiedziała: - Łączy nas wspólna troska o kształcenie artystyczne i kulturalne, a dzisiejsze spotkanie jest okazją do rozmowy, nawiązywania kontaktu, wymiany doświadczeń, spojrzenie na wyzwania z różnych perspektyw i może prób wypracowania wspólnych rozwiązań.

 

Profil absolwenta polskiej szkoły>>

Czytaj w LEX: Polak Katarzyna, E-spacer po galerii sztuki >

Edukacja artystyczna

Podkreśliła, że dla Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego edukacja artystyczna to jedno z kluczowych działań. - Potrzeba prowadzenia ciągłego dialogu na temat przyszłości tej edukacji, szczególnie w dzisiejszych czasach tak mobilnie zmieniającej się rzeczywistości, jest dziś chyba ważniejsze, niż kiedykolwiek – oceniła Wróblewska. Zaznaczyła, że szkoły artystyczne pełnią niezwykle ważną funkcję, ale nie możemy zapominać, że edukacja kulturalna i artystyczna powinna być dostępna dla wszystkich uczniów.

- To nie jest tak, że edukacja artystyczna jest tylko dla artystów. Edukacja artystyczna jest dla nas wszystkich. Powinna być dla wszystkich dzieci, dla całej młodzieży. Niezależnie od tego, czy uczęszczają do szkoły muzycznej, plastycznej czy po prostu do szkoły powszechnej – podkreśliła. Przyznała, że wierzy, iż dzięki otwartości i zaangażowaniu uczestników konferencji uda się wypracować bardzo konkretne rekomendacje i pomysły na dalsze działania. - Wiemy, że współczesna edukacja stoi przed wieloma wyzwaniami. Jednym z nich jest potrzeba odpowiedzi na potrzeby młodego pokolenia. To nie może być tak, że ludzie koło sześćdziesiątki wymyślają młodym ludziom, jak skonstruować im świat. Musimy to robić wspólnie – mówiła szefowa resortu kultury. Sekretarz stanu w MEN Katarzyna Lubnauer powiedziała, że jesteśmy w przededniu dużych zmian, reformy edukacji, którą MEN chce przeprowadzać od 1 września 2026 r.

Czytaj w LEX: Oddolnie zmieniać sposób uczenia. Rozmowa z Piotrem Kędroniem z Publicznej Szkoły Podstawowej nr 1 im. Krzysztofa Kamila Baczyńskiego w Głuchołazach >

Kreatywność elementem profilu absolwenta

- W tej chwili kształtujemy profil absolwenta. W profilu absolwenta jednym z ważniejszych elementów w kompetencjach jest kreatywność, kreatywne myślenie. Nie ma kreatywnego myślenia bez rozwijania umiejętności, również tych związanych z kształceniem artystycznym, z muzyką, plastyką. Powiem więcej, uważam, że te dziedziny w szkole powinny być dużo bardziej praktyczne, dużo bardziej odwoływać się do zdolności i pasji uczniów – oceniła Lubnauer. Jak mówiła, żyjemy w przededniu rewolucji, którą wywołuje sztuczna inteligencja. - W tej chwili traktujemy to trochę jak zabawkę w naszym telefonie, ale ona wpływa na cały rynek pracy, wpływa właściwie na każdy obszar naszego życia. Jedyna rzecz, której AI nie jest nam w stanie zabrać, jest kreatywność. To, co czyni nas człowiekiem, co czyni nas istotą wyjątkową. Bez działalności artystycznej w szkołach, bez rozwijania muzyki, plastyki, ale też wiedzy o sztuce na polskim, historii, historii sztuki, innych przedmiotach, nie jesteśmy w stanie wzbudzić w młodych ludzi, kreatywności, która pozwoli im realnie konkurować na rynku pracy – wskazała. - W związku z tym nie mam żadnych wątpliwości, że zmieniając podstawę programową, wprowadzając reformę, będziemy chcieli, żeby edukacja artystyczna była dużo mocniejsza w polskiej szkole – zapowiedziała wiceminister edukacji.

 Czytaj w LEX:  Polak Katarzyna, Edukacja cyfrowo rozszerzona >

Podczas wydarzenia wystąpi 21 panelistów. - Wspólnie będziemy rozmawiać o kluczowych kwestiach związanych z edukacją kulturalną w Polsce – przedstawimy jej obecny stan, zastanowimy się nad jej jakością oraz wyzwaniami. Porozmawiamy również o tym, jakie działania podjąć, aby jeszcze efektywniej wspierać młode talenty i umożliwiać im dalszy rozwój - napisano na stronie MKiDN. W piątek wykład inauguracyjny wygłosił prof. dr hab. Paweł Nowak (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie) "Między potrzebami i emocjami. Kooperacja językowa i komunikacyjna w edukacji", następnie odbędą się trzy panele tematyczne: "Edukacja kulturalna w szkolnictwie ogólnokształcącym", "Edukacja artystyczna w szkołach artystycznych" oraz "Edukacja kulturalna i artystyczna dla dzieci i młodzieży poza szkołą". Na sobotę zaplanowane zostały równoległe spotkania, podczas których prezentowane będą przykłady dobrych praktyk ze szkół artystycznych i ogólnokształcących z obszarów takich jak: muzyka, plastyka, taniec oraz edukacja muzyczna poza szkołą. Wydarzenie zakończy się wspólnym poszukiwaniem odpowiedzi na pytanie: "Jakiej edukacji kulturalnej chcę?". (ms/PAP)