Jest już projekt rozporządzenia, które określi zasady organizowania zajęć wspomagających dla uczniów. Mają pomóc w opanowaniu i utrwaleniu informacji. Każda szkoła będzie miała do dyspozycji maksymalnie pulę godzin stanowiącą iloczyn liczby oddziałów szkolnych (wynikającej z danych systemu informacji oświatowej według stanu na 31 marca 2021 r.) oraz liczby godzin (10 godzin) przypadającej na oddział (przeliczeniowo).
Nie wyrabiasz się, weź nadgodziny - pomysł na łatanie dziur po zdalnym nauczaniu>>
Zdecyduje dyrektor
Dyrektorzy szkół – w zależności od potrzeb uczniów oraz możliwości organizacyjnych – będą mogli organizować zajęcia wspomagające w dwóch okresach:
- od 31 maja 2021 r. do 24 czerwca 2021 r.,
- od 2 września 2021 r. do 22 grudnia 2021 r.
przy czym proponuję się, aby tygodniowa liczba zajęć wspomagających organizowanych w szkole nie była wyższa niż liczba oddziałów w szkole. Aby móc zorganizować zajęcia, dyrektor musi złożyć do właściwego wójta, burmistrza lub prezydenta miasta do 1 czerwca 2021 r. informację o zajęciach wspomagających zaplanowanych do realizacji w tym okresie. W przypadku organizowania zajęć wspomagających od 2 września 2021 r. do 22 grudnia 2021 r. dyrektor będzie musiał złożyć informację o zajęciach wspomagających zaplanowanych do realizacji w tym okresie do 25 czerwca 2021 r.
Maksymalna liczba godzin zajęć wspomagających możliwych do realizacji w okresie od 31 maja 2021 r. do 22 grudnia 2021 r. nie może przekroczyć iloczynu liczby oddziałów szkolnych w szkole wynikającej z danych systemu informacji oświatowej, według stanu na 31 marca 2021 r., i 10 godzin zajęć wspomagających.
Z kolei uzyskanie dofinansowania prowadzenia zajęć wspomagających w szkołach niepublicznych oraz szkołach publicznych prowadzonych przez osoby fizyczne lub osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego będzie odbywało się podobnie jak w przypadku ubiegania się przez niesamorządową szkołę o środki na tzw. 500+ dla nauczycieli. Dyrektor szkoły (dyrektor zespołu szkół lub placówek) będzie odpowiedzialny za organizację zajęć w sposób określony w rozporządzeniu, ale także złoży do gminy lub powiatu (w przypadku dotowanych szkół artystycznych do ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego) jeden lub dwa wnioski o przyznanie dotacji celowej, a następnie ją rozliczy.
Projektowane w rozporządzeniu rozwiązania zakładają maksymalną elastyczność co do wyboru przedmiotów, z których będą organizowane zajęcia wspomagające, oraz planu i sposobu organizacji tych zajęć w szkołach. Decyzję w tym zakresie podejmie dyrektor szkoły w uzgodnieniu z radą pedagogiczną.
Trzeba poinformować rodziców
O zajęciach dyrektor szkoły poinformuje rodziców uczniów i zbierze od nich deklaracje - można to zrobić za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Dyrektor zorganizuje zajęcia stosownie do potrzeb uczniów jeszcze w czerwcu (do zakończenia zajęć dydaktycznych w bieżącym roku szkolnym) lub od nowego roku szkolnego (nie dłużej niż do 22 grudnia 2021 r.).
Zajęcia wspomagające będą mogły być organizowane w grupach oddziałowych (ewentualnie grupach międzyoddziałowych lub międzyklasowych) liczących co najmniej 10 uczniów (5 uczniów w szkołach liczących mniej niż 60 uczniów, a w szkołach podstawowych, w których nauczanie jest organizowane w klasach łączonych – bez tego limitu). Udział uczniów w zajęciach wspomagających nie będzie obowiązkowy. Zajęcia będą organizowane dla chętnych uczniów.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.