Przepisy te regulują kompetencje Zakładu Ubezpieczeń Społecznych do ustalania wysokości podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie chorobowe.
W ich ramach ZUS może wstecznie zweryfikować wysokość wynagrodzenia pracownika, nawet jeśli pracował on na podstawie ważnej umowy o pracę, a zadania faktycznie wykonał. Tak było w sprawach, którymi zajmował się Sąd: ZUS obniżył wysokości wynagrodzenia do minimalnego i składek, które były odprowadzane od niego. Wszystko się zaczęło gdy ubezpieczeni stali się niezdolni do pracy i ZUS miał przyznać zasiłek chorobowy. Uznał wtedy, że pracownicy zarabiają za dużo i zakwestionował pensje na poziomie od 1800 zł do 6 tys. zł.
Sąd ustalił, że norma będąca źródłem kompetencji ZUS – art. 83 ust. 1 i 2 ustawy systemowej, skonkretyzowała się do obniżenia wynagrodzenia. Mimo, iż nie zawiera żadnych kryteriów oraz mechanizmów ustalenia "właściwego" wynagrodzenia uzyskała te kryteria poprzez orzecznictwo sądowe, tworząc nieprzewidywalne prawo. Z tego powodu Sąd uznał, że poza sytuacją odrzucenia jej charakteru kompetencyjnego nie jest możliwa wykładnia prokonstytucyjna, która akceptuje weryfikację podstawy ustalania zasiłków przez ZUS i Sądy.
Dlatego celem pytania jest uzyskanie odpowiedzi Trybunału Konstytucyjnego co do konstytucyjności przepisu uprawniającego ZUS do weryfikacji wysokości podstawy wymiaru składki ZUS (daniny publicznej w rozumieniu art. 217 Konstytucji) poprzez zmianę wysokości wynagrodzenia pracownika z mocą wsteczną, według kryterium słuszności (godziwości wynagrodzenia), oceny zdolności finansowej pracodawcy, mimo istnienia ważnej i wykonanej umowy o pracę oraz pobranej od niej składki w wysokości adekwatnej do wynagrodzenia umownego.
Sąd pytający uważa, że należy stworzyć model ochrony obywateli przed wykładniami, które poprzez akty stosowania prawa tworzą nieprzewidywalne prawo. Prawo to w trybie sądowym nie można zakwestionować, gdyż sądy wyższe nie widzą konstytucji w jej sądowym stosowaniu
ZUS weryfikuje podstawę wymiaru składek mimo, iż artykuły 18, art.19 i art.20 ustawy systemowej jednoznacznie i szczegółowo określają zasady obliczania podstawy wymiaru składki. Praktyki tego rodzaju wykładni prawa budzą istotne wątpliwości co do zasady i co do określoności. Norma kompetencyjna zawarta w art. 83 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, jest ogólna i nie zawiera kryteriów weryfikacji wysokości wynagrodzenia przewidywalnych dla ubezpieczonych. Dopiero w procesie stosowania tych norm zarówno ZUS jak i sądy dokonują ich konkretyzacji.
To powoduje, że działania ZUS są nieprzewidywalne, a skala rozbieżności sposobów ustalania składki jest rozległa: od przyjmowania minimalnego wynagrodzenia, do średniego lub analogicznego dla pracownika
na podobnym stanowisku. Nie wiadomo jednak, kiedy TK pochyli się nad tak ważna dla ubezpieczonych sprawą.
sygn. akt P 9/15