Sprawę zwiększenia zasiłku pogrzebowego przypomniała poseł Lidia Czechak, podkreślając, że już w 2011 r., gdy zasiłek został obniżony do 4000 zł (o ponad 2 tysiące złotych) pieniądze te nie były wystarczające na pokrycie kosztów pogrzebu. - Według projektu nowelizacji ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (i kilku innych ustaw) przygotowanego w ministerstwie zasiłek pogrzebowy ma zostać podwyższony do 7000 zł. Jednak już od wielu miesięcy pracę nad tym projektem nie posuwają się do przodu, co powoduje opóźnienie wejścia w życia nowelizacji ustawy. W ostatnim czasie minister finansów poinformował, że jego resort rekomenduje podwyżkę zasiłku do 6450 złotych bez mechanizmu waloryzacji. Taka podwyżka tak naprawdę jedynie przywraca sytuację sprzed obniżki przeprowadzonej przez rząd Donalda Tuska i nadal może być nie wystarczająca na pokrycie kosztów pochówku, zwłaszcza w większych miastach – napisała w interpelacji poselskiej. Jak podkreśliła, w związku ze spowolnieniem prac nad nowelizacją ustawy oraz brakiem jasnej informacji co do wysokości podwyżki, chciała wiedzieć, kiedy projekt nowelizacji ustawy zostanie wniesiony do Sejmu i jaka będzie kwota zasiłku pogrzebowego po podwyżce.
Czytaj również: Będzie wyższy zasiłek pogrzebowy, a jego kwota co roku waloryzowana>>
Co dalej z projektem
- W Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej opracowano projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz niektórych innych ustaw (UA5), który przewiduje podwyższenie kwoty zasiłku pogrzebowego z 4000 zł do 7000 zł, a więc o 75 proc. Projekt przewiduje też wprowadzenie mechanizmu waloryzacji zasiłku pogrzebowego, aby utrzymać jego funkcję w przyszłości bez potrzeby doraźnych interwencji ustawodawcy. W tym celu zaproponowano, by kwota zasiłku pogrzebowego była podwyższana co roku o wskaźnik inflacji ogółem, publikowany za rok poprzedni przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego – poinformował w odpowiedzi na interpelację poselską Sebastian Gajewski, wiceminister rodziny, pracy i polityki społecznej. Jak poinformował, w projekcie ustawy zawarto też regulacje precyzujące przesłanki przyznawania obecnie funkcjonującego zasiłku celowego z pomocy społecznej, wypłacanego z tytułu pogrzebu. Projekt przewiduje, że ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
- Po przeprowadzeniu uzgodnień, konsultacji publicznych oraz opiniowania, projekt ustawy został wniesiony do rozpatrzenia przez Stały Komitet Rady Ministrów i znalazł się w porządku obrad jego posiedzenia zaplanowanego na 19 września 2024 r. Ze względu na wprowadzony stan klęski żywiołowej i zaistniałą potrzebę priorytetowego zaangażowania wszystkich członków Komitetu w działania rządu związane z ograniczaniem skutków powodzi, projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw (zasiłek pogrzebowy) został zdjęty z porządku obrad Stałego Komitetu Rady Ministrów. Dalsze prace nad projektem znajdują się więc w gestii Stałego Komitetu Rady Ministrów oraz Rady Ministrów – poinformował wiceminister Gajewski.
Cena promocyjna: 168 zł
|Cena regularna: 280 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 280 zł
Wyższy zasiłek i zasiłek celowy
Tymczasem jeszcze 16 września 2024 r., Jurand Drop, wiceminister finansów, podtrzymał stanowisko ministerstwa z 2 sierpnia 2024 r. - Podtrzymuję uwagę, że nowa wysokość zasiłku pogrzebowego powinna wynosić 6450 zł, co jest związane przede wszystkim z obecną sytuacją finansów publicznych. Wzrost zasiłku do proponowanej kwoty 7000 zł uznaję za bezzasadny. Podtrzymuję uwagę o konieczności zaniechania mechanizmu corocznej waloryzacji kwoty zasiłku pogrzebowego. Zaprezentowana w załączniku do OSR analiza nie wykazuje trendu wzrostowego kosztów usług pogrzebowych, zatem nie znajduję uzasadnienia, by co roku waloryzować świadczenie. Koszty związane z pogrzebem nie wydają się rosnąć zgodnie ze wskaźnikiem cen towarów i usług konsumpcyjnych. Zwracam też uwagę, że na podstawie tej analizy nie da się również wysnuć tezy, iż wzrost świadczenia nie spowoduje wzrostu cen usług pogrzebowych, ponieważ analiza nie obejmuje okresu zmiany wysokości zasiłku napisał do Mariusza Skowrońskiego, Sekretarza Stałego Komitetu Rady Ministrów. I dodał: - Dodatkowo w projekcie ustawy proponuje się wprowadzenie zasiłku celowego z pomocy społecznej z tytułu zdarzenia, jakim jest pogrzeb. W ocenie Ministerstwa Finansów proponowane rozwiązanie nadal nie znajduje uzasadnienia ze względu na obciążenie dodatkowymi kosztami jednostek samorządu terytorialnego.
Według MF wzrost wydatków związany z podwyższeniem zasiłku pogrzebowego skutkować będzie pogorszeniem wyniku sektora ubezpieczeń społecznych, pomimo istnienia nadwyżki na funduszu rentowym. Dodatkowe wydatki wpływają na pogorszenie wyniku całego sektora finansów publicznych, zwiększając deficyt oraz dług, ponieważ zwiększone wydatki całego Funduszu spowodują konieczność zwiększenia dotacji z budżetu państwa.
Jeszcze w sierpniu MF wskazywało, że zgodnie z deklaracją zawartą w „100 Konkretach na pierwsze 100 dni rządów”, wysokość zasiłku pogrzebowego powinna być podwyższona od lipca 2024 r. maksymalnie do kwoty 6450 zł. Tymczasem proponowana w projekcie kwota wynosi 7 000 zł wraz z corocznym mechanizmem waloryzacji. - Zwracam uwagę, że podniesienie wysokości zasiłku pogrzebowego z 6450 zł do 7000 zł, tj. o 550 zł oraz coroczna waloryzacja zasiłku to dodatkowy koszt w wysokości 7,4 mld zł (w latach 2024-2033) – napisał wówczas wiceminister Drop.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.