W środę rano do 2,5-kilometrowego wyrobiska, z dwóch stron, weszli przedstawiciele Okręgowego Urzędu Górniczego w Gliwicach, Wyższego Urzędu Górniczego (WUG) i zabytkowej kopalni Guido, koordynującej prace przy sztolni, która wkrótce ma być udostępniona turystom.

„Nie ustalono bezpośredniej przyczyny zatrucia tlenkiem węgla. Będzie to przedmiotem dalszych badań. Sprawdzanych będzie kilka hipotez, w tym nieprawidłowej pracy urządzeń” - podała po przeprowadzonej wizji lokalnej rzeczniczka WUG Jolanta Talarczyk.

Dyrektor OUG w Gliwicach wydał decyzję o wstrzymaniu prac w sztolni do czasu sprawdzenia dotychczasowych stosowanych w niej rozwiązań technicznych oraz zabudowy czujników kontrolujących skład powietrza.

W wypadku, do którego doszło ok. 30 m pod ziemią, 800-1200 m od wylotu sztolni, ucierpieli pracownicy Chorzowskiego Przedsiębiorstwa Robót Górniczych. Stwierdzono tam podwyższone stężenie tlenku węgla. Większość poszkodowanych opuściła sztolnię o własnych siłach.

Akcja ratownicza rozpoczęła się po godz. 6 od poszukiwania trzech członków pięcioosobowej brygady z nocnej zmiany. W strefie zagrożenia było w sumie 18 osób (5 ze zmiany nocnej i 13 osób z porannej).

Przyczyny i okoliczności wypadku ustala OUG w Gliwicach. Przedstawiciele nadzoru górniczego za najbardziej prawdopodobną przyczynę wypadku uważają awarię sprzętu wentylacyjnego lub błąd techniczny. W postępowaniu będą też sprawdzane kwalifikacje, wyposażenie górników pracujących przy drążeniu sztolni oraz zgodność wykonywanych robót z obowiązującymi przepisami.

Główna Kluczowa Sztolnia Dziedziczna to wybudowany w latach 1799-1863 podziemny kanał ciągnący się kilkadziesiąt metrów pod ziemią przez 14 km od Chorzowa do Zabrza. Odwadniano nim kopalnie i spławiano łodzie z węglem do wylotu, który mieścił się w dzisiejszym centrum Zabrza i dalej - naziemnym kanałem - do Gliwic.

Od 2008 r. trwają prace związane z udostępnieniem dla turystów zabrzańskiej części sztolni - na odcinku ok. 2,5 km. Miasto prowadzi je w ramach projektu tworzenia Europejskiego Ośrodka Kultury Technicznej i Turystyki Przemysłowej.