"Na świecie jest około 77 tysięcy statków, mówimy tu o statkach handlowych. Około 2,5 proc. z nich ulega rocznie różnym wypadkom. Średni koszt takiej kolizji to około milion dolarów (...), rocznie wypłaca się około 2 mld dolarów, które muszą być przeznaczone na naprawę tych statków" - mówi Borkowski. Jak dodaje, są to tylko koszty naprawy statków, do tego trzeba doliczyć koszty ładunków przewożonych przez te statki; często przewyższają one wartość samych statków.
Do zwiększenia poziomu bezpieczeństwa na morzu, poprzez zminimalizowanie ryzyka błędu ludzkiego, przyczynić się ma opracowany na szczecińskiej Akademii system nawigacyjny Navdec. W przypadku sytuacji kolizyjnej system podpowie nawigatorowi, jak zmienić kurs, by bezpiecznie minąć się z pozostałymi jednostkami.
"W sytuacji stresowej (...) człowiek jest zawodny i może popełnić błąd, może podjąć niewłaściwą decyzję. Jeśli będzie miał automatycznie generowaną podpowiedź rozwiązania sytuacji kolizyjnej, będzie to dla niego wielka pomoc" - podkreśla dr Borkowski.
Navdec powstał na Akademii Morskiej w Szczecinie. Obecnie jest wdrażany przez spółkę Sup4Nav - tzw. spin-out Akademii Morskiej w Szczecinie. (PAP)
Więcej na ten temat w Serwisie BHP.