Celem noweli jest wprowadzenie ułatwień w prowadzeniu pracowniczych programów emerytalnych (PPE) przez pracodawców. W noweli wprowadzono przepisy o przenoszeniu środków zgromadzonych w PPE przez dotychczasową instytucję zarządzającą do nowego zarządzającego. Uatrakcyjniono też warunki uczestnictwa w PPE, jeśli chodzi o wnoszenie przez uczestnika składki dodatkowej (dobrowolnej). Ponadto regulacja przewiduje zniesienie fakultatywnego zakazu wnoszenia składki dodatkowej, jak również dopuszczenie finansowania tej składki również z innych źródeł niż wynagrodzenie uczestnika PPE.

Sprawdź też: Pracownicze Plany Kapitałowe - porównanie PPK a PPE >

Wobec zmniejszenia obowiązków administracyjnych dla pracodawców, wprowadzono obowiązek przekazania Polskiemu Funduszowi Rozwoju jedynie oświadczenia dotyczącego liczby zatrudnionych uczestników PPE oraz liczby pracowników zatrudnionych (dwukrotnie w ciągu roku). PFR będzie przekazywał te informacje do Komisji Nadzoru Finansowego.

W regulacji ułatwiono pracodawcom, którzy prowadzą PPE, czasowe zawieszenie bądź ograniczenie wydatkowania środków na PPE w związku z trudną sytuacją finansową. Zmieniono też przepisy, które określają zasady zawieszania składki podstawowej i ograniczania jej wysokości.

Czytaj również: Likwidacja konta IKZE podlega opodatkowaniu

Uregulowany został również maksymalny termin jednostronnego ograniczenia składki podstawowej przez pracodawcę (w okresie obejmującym 12 kolejnych miesięcy kalendarzowych łączny okres jednostronnego ograniczenia nie może przekroczyć 6 miesięcy). Po okresie zawieszenia bądź ograniczenia składki podstawowej pracodawca nie będzie musiał wpłacać kwoty składki, która nie została odprowadzona w związku z jej ograniczeniem albo zawieszeniem.

 

 

Nowelizacja przewiduje też skrócenie z 12 do 3 miesięcy okresu wypowiedzenia w razie podjęcia przez pracodawcę jednostronnej decyzji o likwidacji PPE. Zakłada też nowe rozwiązania dotyczące indywidualnych kont emerytalnych i indywidualnych kont zabezpieczenia emerytalnego. Jednym z nich będzie ułatwienie dotyczące umów – zostanie umożliwione ich zawarcie w postaci elektronicznej. 

Teraz uchwałą Senatu zajmie się Sejm.