Trybunał Konstytucyjny orzeknie w sprawie zgodności art. 30 a ust. 3 ustawy z dnia 26 stycznia 1983 roku - Karta Nauczyciela z art. 2, art. 7 oraz art. 167 ust. 1 i 4 konstytucji.
Jak wskazują wnioskodawcy (Rada Miejska w Chrzanowie, Rada Gminy w Bochni, Rada Miejska Inowrocławia, Rada Gminy Stoszowice, Rada Miejska w Zatorze) zobowiązano więc jednostki samorządu terytorialnego do zagwarantowania w planach finansowych środków na wydatki związane z wypłatą dodatku uzupełniającego. Jednak nie przekazano na ten cel funduszy w subwencji oświatowej przyznawanej na realizację przez gminy zadań w zakresie edukacji. Taka ingerencja ustawy w sferę wydatków jednostek samorządu terytorialnego przy nałożeniu obowiązku wydatków nie znalazła więc odzwierciedlenia w sferze przychodów. Zdaniem wnioskodawców kwestionowany przepis Karty Nauczyciela łamie więc zasadę praworządności, uderzając równocześnie w gwarancje konstytucyjne samorządu terytorialnego.