Czytaj również: Tarcza Antykryzysowa. Ponad 187 mld zł wsparcia dla przedsiębiorców
Będzie doprecyzowanie przepisów
W ramach świadczeń przewidzianych w ustawie z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. poz. 1842, z późn. zm.), udzielane są m.in. świadczenia z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych na rzecz ochrony miejsc pracy dla przedsiębiorców i innych uprawnionych podmiotów w formie dofinansowania wynagrodzeń pracowników. Do dnia 31 sierpnia 2021 r. wojewódzkie urzędy pracy udzieliły wsparcia na kwotę 16.036 mln zł dla 110 670 podmiotów. - Ze względu na bezprecedensową sytuację wywołaną epidemią COVID-19 i potrzebę wsparcia w możliwie najkrótszym czasie podmiotów znajdujących się w trudnej sytuacji ekonomicznej, świadczenia z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych na rzecz ochrony miejsc pracy były udzielane na podstawie wniosków, które opierały się na oświadczeniach o spełnianiu warunków uprawniających do ubiegania się o wsparcie, składanych przez ubiegające się o to wsparcie podmioty – czytamy w informacji o przyczynach i potrzebie wprowadzenia rozwiązań planowanych w projekcie.
Według autorów projektowanych rozwiązań, skala planowanego i udzielonego wsparcia przez wojewódzkie urzędy pracy spowodowała, że ustawa COVID-19 przewiduje na ostateczne rozliczenie świadczeń na rzecz ochrony miejsc pracy udzielonych z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych okres 3 lat od zakończenia okresu objętego dofinansowaniem wynagrodzeń pracowników dla danego beneficjenta. - Doprecyzowanie przepisów dotyczących rozliczenia otrzymanego wsparcia i zwrotów środków minimalizuje ryzyko powstawania różnych interpretacji oraz wydawania różnych rozstrzygnięć przez organy stosujące te przepisy, a także przez sądy. Tym samym projekt przyczyni się do większej pewności prawa. Obecnie może być zastosowana podobna ścieżka postępowania dotycząca zwrotów środków, jak przewidziana w projekcie ustawy, niemniej jednak wymaga dogłębnej analizy przepisów prawa. Dzięki proponowanej zmianie beneficjenci pomocy będą mieli większą świadomość swojej sytuacji prawnej w związku z uzyskaniem pomocy oraz możliwych konsekwencji w przypadku braku realizacji obowiązków wynikających z ustawy COVID-19 – przekonują projektodawcy. Ich zdaniem, ze względu na przedłużający się okres trwania epidemii COVID-19 i długi okres trwania lockdownu, dotychczas funkcjonujące w ramach ustawy COVID-19 ułatwienia dla pożyczkobiorców korzystających z pożyczek z Funduszu Pracy na podjęcie działalności gospodarczej lub na utworzenie stanowiska pracy (w ramach Programu „Wsparcie w starcie”, realizowanego przez BGK) okazały się niewystarczające. Dlatego też powstała potrzeba wydłużenia możliwości stosowania odstępstw od podstawowych zasad realizacji pożyczek oraz niestosowania sankcji za niedotrzymanie warunków zawartych umów.
Cena promocyjna: 215.1 zł
|Cena regularna: 239 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: zł
Jakie zmiany zamierza wprowadzić MRiPS?
Według autorów projektowanych rozwiązań, projekt przewiduje kompleksowe uzupełnienie przepisów w zakresie rozliczeń świadczeń przyznanych z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych na rzecz ochrony miejsc pracy w ramach pomocy państwa w związku z epidemią COVID-19. Przewidziane jest „usprawnienie działania wojewódzkich urzędów pracy, na których spoczywa obowiązek realizacji rozliczeń i kontroli wsparcia udzielonego z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych przedsiębiorcom i innym podmiotom poprzez doprecyzowanie przepisów dotyczących rozliczeń i kontroli, a także ewentualnych zwrotów środków, w tym doprecyzowanie przepisów dotyczących zwrotów częściowych i zwrotu całego dofinansowania”. Nie wiadomo jednak, na czym ma ono konkretnie polegać. - Doprecyzowanie przepisów o zwrotach jest korzystne dla podmiotów korzystających ze wsparcia, ponieważ nastąpi zawężenie przypadków, w których możliwe jest żądanie zwrotu całego dofinansowania. Doprecyzowanie przepisów w tym zakresie również minimalizuje ryzyko powstawania różnych interpretacji oraz wydawania różnych rozstrzygnięć przez organy stosujące te przepisy, a także przez sądy – piszą autorzy projektu. Według nich, dzięki usprawnieniu rozliczeń beneficjenci szybciej uzyskają ostateczne rozliczenie i pewność, że ich rozliczenie zostało uznane za dokonane prawidłowo.
Ponadto projekt:
- ma nadać wojewódzkim i powiatowym urzędom pracy uprawnienie do występowania do instytucji publicznych, które udzielały wsparcia w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii, w związku z wystąpieniem tego stanu, oraz do organów Krajowej Administracji Skarbowej i Państwowej Inspekcji Pracy o informacje mające znaczenie dla oceny spełniania warunków przyznania świadczeń na podstawie ustawy COVID-19 i prawidłowości wykorzystania przyznanych środków;
- przewiduje wydłużenie terminów na rozpatrzenie wniosków i przyznanie wsparcia dla wojewódzkich i powiatowych urzędów pracy. Ze względu na skalę zainteresowania wsparciem oferowanym przez te urzędy nie udało się zrealizować tych zadań w zaplanowanym w ustawie termie (do 31 sierpnia br.);
- wprowadza podstawę prawną do uwzględnienia w Planie finansowym Funduszu Pracy i Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych w latach 2022-2024 kosztów na dalszą realizację zadań wynikających z ustawy COVID-19 (głównie środki na wnioski rozpatrzone pozytywnie w wyniku odwołań od odmowy przyznania wsparcia oraz na koszty wynikające ze spraw przegranych przed samorządowymi kolegiami odwoławczymi lub sądami, a także na koszty obsługi).
- Zaproponowane zmiany nie wpłyną na sektor finansów publicznych. Ewentualne wydatki będą pokrywane w ramach przyznanych limitów FGŚP. Projekt zakłada utrzymanie dalszego finansowania kosztów obsługi dla wojewódzkich urzędów pracy na dotychczasowym poziomie tj. do 0,5 proc. – deklaruje MRiPS.
Projekt przewiduje również:
- zmiany dla pożyczkobiorców korzystających z pożyczek z Funduszu Pracy na podjęcie działalności gospodarczej lub na utworzenie stanowiska pracy. Dzięki proponowanej zmianie ma nastąpić uelastycznienie realizacji obowiązków wynikających z umów pożyczki, co ma ułatwić przedsiębiorcom przetrwanie trudnej sytuacji wynikającej ze skutków gospodarczych epidemii COVID-19;
- zmiany dla osób, które chciałyby skorzystać z pożyczek z Funduszu Pracy na podjęcie działalności gospodarczej, a które musiały zakończyć prowadzenie działalności gospodarczej w związku ze skutkami gospodarczymi będącymi następstwem epidemii COVID-19 (przebranżowienie). Projekt przewiduje wprowadzenie możliwości korzystania z pożyczek na podjęcie działalności gospodarczej z pewnymi ułatwieniami w stosunku do podstawowych zasad w związku z wystąpieniem COVID-19 ‒ zniesienie obowiązku nieprowadzenia działalności gospodarczej przez ostatnie 12 mies. przed złożeniem wniosku o pożyczkę.
Sprawdź również książkę: Kodeks pracy. Komentarz >>
Będzie program aktywizacji zawodowej, integracji i aktywności społecznej cudzoziemców
Ponadto, jak twierdzi MRiPS, aktualne przepisy ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, nie zapewniają narzędzi pozwalających ministrowi właściwemu ds. pracy na uruchomienie i na pilne wdrożenie programu mającego na celu aktywizację zawodową , integrację i aktywność społeczną cudzoziemców będących w szczególnej sytuacji. Zmiana ustawy ma więc umożliwić ogłoszenie przez ministra właściwego do spraw pracy programu mającego na celu aktywizację zawodową, integrację i aktywność społeczną cudzoziemców będących w szczególnej sytuacji.
Projekt zakłada, że minister ogłosi program a następnie będzie mógł zlecić realizację ww. programu podmiotom wskazanym w ustawie. - Wybór podmiotów realizujących zadania programu następować będzie w ramach konkursu ofert skierowanego do organizacji pozarządowych, podmiotów, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-4 ustawy (tj. publicznych służb zatrudnienia; Ochotniczych Hufców Pracy; agencji zatrudnienia; instytucji szkoleniowych) oraz jednostek samorządu terytorialnego – czytamy w informacji o istocie projektowanych rozwiązań. Ogłoszenie o konkursie oraz jego wynik będzie zamieszczany w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej ministra właściwego do spraw pracy. - W ustawie określono niezbędne informacje, jakie ma zawierać ogłoszenie o konkursie oraz złożona oferta. W ustawie przewidziano możliwość powołania przez ministra właściwego do spraw pracy zespołu do weryfikacji ofert. Realizacja programu aktywizacyjnego dla cudzoziemców będzie odbywała się na podstawie umowy zawartej z podmiotem wyłonionym w drodze konkursu. W projekcie określono niezbędne elementy, jakie ma zawierać ta umowa. W ustawie wskazano również, że przekazane środki będą podlegać zwrotowi w przypadku niezrealizowania programu aktywizacyjnego dla cudzoziemców – podkreślają autorzy projektu.
Rada Ministrów ma przyjąć projekt w IV kwartale 2021 r.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.