Do wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów został właśnie wpisany projekt ustawy o zmianie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin oraz ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej (nr UD216). Za jego przygotowanie odpowiada Jurand Drop, wiceminister finansów. 

Czytaj również: Reforma KAS to dziś braki kadrowe i braki wykwalifikowanych ludzi>>

Cele projektu to naprawa skutków reformy KAS

- Potrzeba wprowadzenia proponowanych rozwiązań wynika z analizy dotychczas obowiązujących przepisów, która wykazała konieczność uregulowania uprawnień emerytalnych funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej oraz byłych funkcjonariuszy Służby Celnej za okresy związane z przekształceniami organizacyjnymi w administracji podatkowej, celnej i skarbowej. Projektowane zmiany przepisów obejmują dwa rodzaje okresów pracy, które proponuje się, aby stanowiły okresy równorzędne ze służbą w rozumieniu ustawy z dnia 18 lutego 1994 r. o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin (Dz. U. z 2024 r. poz. 1121, z późn. zm., dalej: ustawa zaopatrzeniowa) – napisali autorzy projektu.

Jak dalej wyjaśniają, dodatkowo zmiany przepisów podyktowane są faktem, że wskutek upływu czasu nastąpił odpływ kadr w grupie funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej, na co miała wpływ zarówno ówczesna struktura wiekowa Służby Celno-Skarbowej, jak i włączenie funkcjonariuszy Służby Celnej i Służby Celno-Skarbowej do systemu zaopatrzenia służb mundurowych z dniem 1 stycznia 2018 r. Pracownicy, którzy pierwotnie wchodzili w skład omawianej grupy funkcjonariuszy, następnie zostali przeniesieni do służby w Służbie Celno-Skarbowej w trybie art. 150 ustawy o KAS (na skutek otrzymania propozycji pełnienia służby w Służbie Celno-Skarbowej – zainicjowanej przez kierownika jednostki albo na swój wniosek), wchodząc tym samym do zasobów kadrowych w grupie funkcjonariuszy w jednostkach organizacyjnych KAS, gwarantując i zabezpieczając właściwą realizację ustawowych zadań KAS, w tym również zastrzeżonych wyłącznie dla funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej.

Druga grupa zmian dotyczy pracowników Służby Celnej, która przejęła zadania od urzędów kontroli skarbowej (wraz z pracownikami je wykonującymi) z dniem 1 września 2003 r., tj. z dniem wejścia w życie ustawy z dnia 27 czerwca 2003 r. o utworzeniu Wojewódzkich Kolegiów Skarbowych oraz o zmianie niektórych ustaw regulujących zadania i kompetencje organów oraz organizację jednostek organizacyjnych podległych ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych (Dz. U. poz. 137, z późn. zm., dalej:  ustawa o WKS). Były to zadania określone w art. 1 ust. 2 pkt 3a, 3b i 5a ustawy z dnia 24 lipca 1999 r. o Służbie Celnej (Dz. U. z 2004 r. poz.1641, z późn. zm.) do wykonywania, których Służba Celna została uprawniona od 1 września 2003 r. na mocy zmian wprowadzonych do tej ustawy art. 24 pkt 1 lit. b tiret drugie i czwarte ustawy o WKS. Były to zadania w zakresie: wymiaru i poboru podatku od towarów i usług z tytułu importu towarów, kontroli, szczególnego nadzoru podatkowego, wymiaru i poboru podatku akcyzowego oraz kontroli przestrzegania legalności wykonywania pracy przez cudzoziemców.

- Mając na uwadze, że zadania przypisane Służbie Celnej w powyższym zakresie mogli wykonywać zarówno pracownicy, jak i funkcjonariusze celni, uzasadnionym jest przyjęcie, że okresy zatrudnienia przy wykonywaniu ww. zadań zostaną potraktowane jako okresy równorzędne ze służbą. Będą to mogły być okresy przy wykonywaniu zadań od 1 września 2003 r. do 30 czerwca 2010 r. – wyjaśnia Ministerstwo Finansów. I dodaje, że wejście w życie projektowanych zmian stanowi wyraz spełnienia oczekiwań środowiska zawodowego i strony społecznej. Zaproponowane rozwiązania stanowią natomiast kompromis pomiędzy oczekiwaniami strony społecznej a możliwościami finansowymi budżetu państwa.

 

Nowość
Ustawa o Krajowej Administracji Skarbowej. Komentarz
-60%

Cena promocyjna: 119.6 zł

|

Cena regularna: 299 zł

|

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 149.5 zł


Istota projektowanych rozwiązań

Rekomendowanym rozwiązaniem jest dokonanie zmian w dwóch ustawach: w ustawie zaopatrzeniowej i w ustawie o KAS.

- W zakresie zmian w ustawie zaopatrzeniowej projektowane przepisy pozwolą zaliczyć jako okres równorzędny ze służbą, okres zatrudnienia w jednostce organizacyjnej KAS w przypadku funkcjonariusza, którego stosunek służbowy przekształcił się w stosunek pracy na podstawie art. 171 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej i który następnie został przeniesiony do pełnienia służby w Służbie Celno-Skarbowej na podstawie art. 150 ustawy o KAS. Dzięki zaliczeniu ww. okresu do wysługi emerytalnej, świadczenie emerytalne funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej będzie uwzględniało również okres zatrudnienia w jednostkach organizacyjnych KAS, który nastąpił po przyjęciu przez funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej propozycji zatrudnienia, złożonych przez kierowników jednostek organizacyjnych KAS, w wymiarze łącznym nie większym niż siedem lat. Wskazany okres siedmiu lat obejmuje czas od kiedy następowały przekształcenia stosunków służbowych w stosunek pracy na podstawie art. 171 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej do momentu, kiedy nastąpiło przekształcenie tych stosunków pracy w stosunek służbowy na podstawie art. 150 ustawy o KAS w stosunku do tych funkcjonariuszy, którzy powrócili do służby.

Dodatkowo planuje się uzupełnić przepisy ustawy zaopatrzeniowej o rozwiązania pozwalające uwzględnić – jako okres równorzędny ze służbą – czas pracy w Służbie Celnej dla członków korpusu służby cywilnej, którzy od 1 września 2003 r. wykonywali zadania przypisane tej służbie i których stosunki pracy zostały następnie przekształcone w stosunki służbowe na podstawie art. 22b ustawy z dnia 24 lipca 1999 r. o Służbie Celnej albo art. 99 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o Służbie Celnej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1799, z późn. zm.).

- W świetle ww. regulacji członkowie korpusu służby cywilnej zatrudnieni w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw finansów publicznych lub jednostkach podległych lub nadzorowanych przez tego ministra mogli otrzymać, z urzędu, propozycję pełnienia służby w Służbie Celnej. Dotychczasowy stosunek pracy członka korpusu służby cywilnej, który przyjął propozycję, przekształcał się w stosunek służbowy na podstawie aktu mianowania, a okres stażu pracy w służbie cywilnej lub jednostkach organizacyjnych wliczał się do okresu służby w Służbie Celnej. Byli to zarówno dotychczasowi pracownicy, jak i funkcjonariusze celni, którzy wykonywali zadania określone w art. 1 ust. 2 pkt 3a, 3b i 5a ustawy z dnia 24 lipca 1999 r. o Służbie Celnej w izbach celnych (zadania dotyczące realizacji polityki celnej państwa w części dotyczącej przywozu i wywozu towarów oraz wykonywania innych zadań), do których Służba Celna została uprawniona od 1 września 2003 r. – czytamy.

Jak twierdzi MF, te regulacje wpłyną na zwiększenie wysługi emerytalnej, o której mowa w art. 3 ust. 1 pkt 7 ustawy zaopatrzeniowej, niemniej okresy te nie będą ujęte przy ustalaniu prawa do emerytury z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych. Obowiązujące obecnie zasady nabywania uprawnień emerytalnych na podstawie ustawy zaopatrzeniowej, w zależności od określonej grupy funkcjonariuszy, przewidują, że:

  1. jeśli funkcjonariusz ma ustalone prawo do emerytury określonej w ustawie z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1631, z późn. zm.), obliczonej z uwzględnieniem okresów służby lub okresów z nią równorzędnych, nie przysługuje mu uprawnienie do nabycia emerytury policyjnej – art. 12 ust. 1 ustawy zaopatrzeniowej;
  2. jeśli funkcjonariusz wystąpi o ustalenie emerytury na podstawie ustawy zaopatrzeniowej – okresy traktowane jako okresy równorzędne ze służbą zostaną zaliczone do wysługi emerytalnej w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 7 ustawy zaopatrzeniowej (na którą składają się okresy służby i okresy im równorzędne oraz wskazane w art. 14 i 16 tej ustawy okresy składkowe i nieskładkowe) i będą stanowiły podstawę naliczania emerytury przez organ emerytalny – Dyrektora Zakładu Emerytalno-Rentowego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, zwanego dalej „ZER MSWiA”, w sposób określony odpowiednio w przepisach ustawy zaopatrzeniowej w zależności od grupy funkcjonariuszy, do której funkcjonariusz należy. W tym przypadku okresy zatrudnienia traktowane jako okresy równorzędne ze służbą skoro będą stanowić wysługę emerytalną, zostaną uwzględnione przy ustalaniu emerytury na podstawie ustawy zaopatrzeniowej i nie mogą stanowić podstawy do ustalania emerytury z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.

Ponadto, zaproponowana zostanie nowa regulacja, która pozwoli, w przypadku ponownego przyjęcia emeryta do służby w Służbie Celno-Skarbowej, na ponowne ustalenie wysokości emerytury, przez doliczenie nieuwzględnionych w wymiarze świadczenia okresów równorzędnych ze służbą, tj. okresu zatrudnienia w jednostce organizacyjnej KAS w przypadku funkcjonariusza, którego stosunek służbowy przekształcił się w stosunek pracy na podstawie art. 171 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej i który został następnie przeniesiony do pełnienia służby w Służbie Celno-Skarbowej na podstawie art. 150 ustawy o KAS. Warunkiem takiego zaliczenia byłoby pełnienie służby przez nieprzerwany okres co najmniej 12 miesięcy oraz złożenie wniosku przez emeryta po zakończeniu służby.
W odniesieniu do ustawy o KAS projektowana zmiana jest zmianą wynikową związaną ze zmianami wprowadzonymi w ustawie zaopatrzeniowej.

Rząd ma przyjąć projekt w III kwartale 2025 r.