Na podstawie dowodów zebranych z 228 innych badań, naukowcy stwierdzili, że nierealnie wysokie wymagania w pracy o 35% zwiększają szansę na chorobę. Długie godziny spędzane w pracy prawie o 20% zwiększają ryzyko przedwczesnej śmierci. Największym stresorem okazała się obawa o utratę pracy. Stres z tym związany w 50% przypadków ma szansę negatywnie wpłynąć na zdrowie.
- Mamy nadzieję, że nasze wyniki badań otworzą oczy niektórym pracodawcom. Wydawać by się mogło, że eksploatacja pracownika do granic jego możliwości i niekończące się nadgodziny poprawiają produktywność i dają efekty biznesowe. Tak jednak nie jest – komentuje Joel Goh, współautor badania.
Czytaj: Zapijanie stresu jest dla pracownika zgubne w skutkach
Nie ma wątpliwości, że pracodawcy powinni zwrócić uwagę na kondycję zdrowotną swoich pracowników. W jaki jednak sposób my sami możemy zminimalizować stres w pracy? Eksperci podają kilka sposobów:
1. Prowadź „dziennik stresu”. Notuj, co wywołało u ciebie uczucie lęku czy złości. Czy to były niezręczne sytuacje w pracy, spotkania, a może rozmowa z konkretną osobą? Eksperci z kliniki Mayo twierdzą, że przyjrzenie się czynnikom wywołującym stres i ich analiza pozwoli na oswojenie i znalezienie rozwiązania.
2. Oceń swoją sytuację w pracy. Jak pokazują badania, to strach o utratę pracy jest największym stresorem. Jeśli sam nie potrafisz trzeźwo ocenić kondycji firmy i swojej pozycji w organizacji, porozmawiaj z przełożonym i współpracownikami. Możliwe, że problem istnieje jedynie w twojej głowie.
3. Zadaj sobie proste pytanie: „czy naprawdę lubię swoją pracę?”. Psychologowie są zgodni: osoby, które lubią swoją pracę, dużo łatwiej radzą sobie ze stresem niż ci, dla których codzienne obowiązki już dawno przestały być fascynujące. Jeśli na myśl o kolejnym dniu w firmie masz negatywne odczucia, może warto pomyśleć o zmianie pracy?
4. Pomyśl, jak wyglądałby najgorszy scenariusz. Boisz się utraty pracy? Co byś zrobił, gdybyś rzeczywiście został zwolniony? Jeśli czujesz, że powinieneś na wszelki wypadek przygotować CV i list motywacyjny – zrób to. I zapytaj znajomych, czy ich firmy nie szukają pracowników.
Źródło: Hrmasia, CNN