Nowe przepisy umożliwią Państwowej Inspekcji Pracy dokonywanie merytorycznej oceny prowadzonego przez pracodawcę wykazu stanowisk pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze. Przyjęto, że kontrola u pracodawców będzie mogła zostać przeprowadzana również z urzędu.
Skarga do Państwowej Inspekcji Pracy będzie przysługiwała pracownikowi nie tylko w sytuacji, w której nie został on umieszczony w ewidencji, ale również w sytuacji, w której – pomimo umieszczenia w tej ewidencji – stanowisko pracy, na którym wykonuje on prace w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze, nie znalazło się w prowadzonym przez pracodawcę wykazie.
Znowelizowana ustawa przyczyni się do wzmocnienia ochrony ubezpieczonych. Ustalenie prawa do emerytury pomostowej zależy przede wszystkim od posiadania przez ubezpieczonego wymaganego okresu pracy wykonywanej w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze.
Wejście w życie projektowanej nowelizacji spowoduje, że konto ubezpieczonego będzie w większym stopniu odzwierciadlać wykonywane przez pracownika okresy pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze. Ułatwi to uzyskiwanie przez takich pracowników prawa do emerytury pomostowej, ponieważ na podstawie konta ubezpieczonego organ rentowy uwzględnia okresy wykonywanej pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze.
Zobacz także: PIP oceni, czy praca wykonywana jest w szczególnych warunkach>>
Więcej na ten temat w Serwisie BHP.