Państwowa Inspekcja Pracy i Straż Graniczna są uprawnione do przeprowadzania kontroli legalności zatrudnienia i wykonywania pracy przez cudzoziemców. Współpracowały dotychczas w tym zakresie w oparciu o porozumienie z 2008 r. zawarte pomiędzy szefami obu urzędów. Rozwój współdziałania i zmiany w przepisach spowodowały potrzebę uaktualnienia tego dokumentu.
Zgodnie z nową umową, współpraca urzędów ma być realizowana poprzez wzajemne przekazywanie informacji o naruszeniu przepisów regulujących zasady zatrudniania i pobytu cudzoziemców na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podejmowanie przez inspektorów pracy i funkcjonariuszy Straży Granicznej wspólnych kontroli w zakresie przestrzegania przepisów o cudzoziemcach oraz wymianę doświadczeń i doskonalenie metod kontroli.
Główny Inspektorat Pracy i Komenda Główna Straży Granicznej będą współdziałać przy określaniu – na podstawie oceny ryzyka – sektorów działalności, w których koncentruje się zatrudnienie nielegalnie przebywających w Polsce obywateli państw trzecich.
Strony porozumienia zobowiązują się także do podejmowania wspólnych przedsięwzięć informacyjnych i promocyjnych w celu poprawy stanu przestrzegania prawa oraz do wymiany doświadczeń w zakresie trybu postępowania z identyfikowanymi w toku kontroli ofiarami handlu ludźmi do pracy przymusowej.
Będą ponadto współdziałać przy podnoszeniu kwalifikacji zawodowych pracowników PIP i funkcjonariuszy SG, organizowaniu stosownych kursów i szkoleń.
Porozumienie przewiduje organizowanie nie rzadziej niż raz w roku wspólnych narad w celu oceny realizowanej współpracy.
Więcej na ten temat w Serwisie BHP.