Państwowa Inspekcja Pracy zapowiada wzmożone kontrole na terenie całego kraju. „Jesienią inspektorzy pracy przeprowadzą zmasowane kontrole przestrzegania przepisów oraz zasad bezpieczeństwa pracy na budowach, sprawdzając przy tym legalność zatrudnienia” – poinformowała na konferencji w Warszawie Główny Inspektor Pracy Bożena Borys-Szopa.

„Główne przyczyny wypadków to nadmierny pośpiech, brawura oraz niewłaściwa organizacja i koordynacja robót, a także brak kwalifikacji i niezbędnych zabezpieczeń. Spotykamy się z przypadkami, kiedy ludzie nie mają żadnych zabezpieczeń, pracując sześć metrów nad ziemią" - wyjaśniła Borys-Szopa.

W ocenie inspektorów pracy wykryte naruszenia przepisów wynikają na ogół "ze świadomego działania pracodawców i pracowników", którzy oszczędzając na bezpieczeństwie, chcą osiągnąć nienależne korzyści finansowe.

Nawiązując m.in. do braku odpowiedniego przeszkolenia pracowników, rzecznik GIP Danuta Rutkowska powiedziała, że ofiarami wypadków w przeważającej większości są osoby, które na budowach nie przepracowały jeszcze roku. "Niepokoi nas też, że co piąta z tych osób - pracowała krócej niż siedem dni" - dodała.

Zastępca GIP Roman Giedrojć poinformował, że w związku z przygotowaniami Polski do EURO 2012, PIP skontrolowała też przebieg prac na terenach przyszłych stadionów.

„Zagrożeń dla życia i zdrowia pracowników nie stwierdzono tylko na terenie przygotowywanego stadionu w Krakowie. Pozostałe kontrole - na Stadionie X-lecia w Warszawie, „Arena Bałtycka" w Gdańsku i „Lech Poznań" wypadły negatywnie" - powiedział doradca GIP Dariusz Smoliński.

Dodał, że „złe warunki pracy oznaczają przedłużenie czasu trwania robót oraz wzrost ich kosztów nawet o kilkanaście procent".

Z kontroli przeprowadzonych przez PIP w ostatnim półroczu wynika, że na budowach źle ustawionych jest ponad 70 proc. rusztowań, a źle zabezpieczonych - ponad 60 proc. wykopów. Inne, najczęściej stwierdzane nieprawidłowości z zakresu bhp, to brak środków ochrony indywidualnej i zbiorowej przed upadkiem z wysokości (np. linki, balustrady), a także brak zabezpieczenia otworów szybów dźwigów oraz w stropach i ścianach zewnętrznych.