To skutek wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 28 marca 2007 r. (sygn. akt K 40/04), który orzekł, że art. 2 pkt 1 oraz art. 8 ust. 2a ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz.U. z 1996 r. nr 70, poz. 335 z późn. zm.) uniemożliwiające pracownikom skorzystanie z dofinansowania do wypoczynku poza terenem kraju są niezgodne z konstytucją.
W obowiązującym do końca 2002 r. stanie prawnym korzystający z funduszu świadczeń socjalnych mieli w pełni zagwarantowany wolny wybór miejsca spędzania wypoczynku. Ustawodawca nie uzależniał bowiem prawa do dopłaty do wypoczynku od miejsca jego spędzania. Z dniem 1 stycznia 2003 r. wszedł w życie przepis, który wprowadził dodatkowe kryterium korzystania z usług i świadczeń Funduszu, którym jest miejsce korzystania ze świadczeń - Polska. Przepis ten spowodował, że osoby, które byłyby uprawnione do korzystania z dopłat Funduszu do wypoczynku urlopowego ze względu na swoją sytuację rodzinną i materialną, nie mogły skorzystać z dopłat jedynie dlatego, że wypoczywały poza granicami Polski. Trybunał orzekł, że w praktyce prowadzi to do znacznego ograniczenia wolnego wyboru miejsca spędzania wypoczynku.
Ograniczenie to było szczególnie dotkliwe w przypadku cudzoziemców pracujących na terenie Polski. Uniemożliwiało bowiem tym osobom korzystanie z usług i świadczeń Funduszu, jeśli wypoczynek spędzały w ojczystym kraju. Trybunał orzekł we wspomnianym wyroku, że nosi to znamiona dyskryminacji ze względu na obywatelstwo, co narusza konstytucyjną zasadę niedyskryminacji z jakiejkolwiek przyczyny.
Uchwalona przez Sejm nowelizacja ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych przewiduje, że przez działalność socjalną rozumie się usługi świadczone przez pracodawców na rzecz różnych form wypoczynku, działalności kulturalno-oświatowej, sportowo-rekreacyjnej, udzielanie pomocy materialnej - rzeczowej lub finansowej, a także zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe na warunkach określonych umową. Nowela ma wejść życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
Nowelizacja trafi teraz pod obrady Senatu.
W obowiązującym do końca 2002 r. stanie prawnym korzystający z funduszu świadczeń socjalnych mieli w pełni zagwarantowany wolny wybór miejsca spędzania wypoczynku. Ustawodawca nie uzależniał bowiem prawa do dopłaty do wypoczynku od miejsca jego spędzania. Z dniem 1 stycznia 2003 r. wszedł w życie przepis, który wprowadził dodatkowe kryterium korzystania z usług i świadczeń Funduszu, którym jest miejsce korzystania ze świadczeń - Polska. Przepis ten spowodował, że osoby, które byłyby uprawnione do korzystania z dopłat Funduszu do wypoczynku urlopowego ze względu na swoją sytuację rodzinną i materialną, nie mogły skorzystać z dopłat jedynie dlatego, że wypoczywały poza granicami Polski. Trybunał orzekł, że w praktyce prowadzi to do znacznego ograniczenia wolnego wyboru miejsca spędzania wypoczynku.
Ograniczenie to było szczególnie dotkliwe w przypadku cudzoziemców pracujących na terenie Polski. Uniemożliwiało bowiem tym osobom korzystanie z usług i świadczeń Funduszu, jeśli wypoczynek spędzały w ojczystym kraju. Trybunał orzekł we wspomnianym wyroku, że nosi to znamiona dyskryminacji ze względu na obywatelstwo, co narusza konstytucyjną zasadę niedyskryminacji z jakiejkolwiek przyczyny.
Uchwalona przez Sejm nowelizacja ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych przewiduje, że przez działalność socjalną rozumie się usługi świadczone przez pracodawców na rzecz różnych form wypoczynku, działalności kulturalno-oświatowej, sportowo-rekreacyjnej, udzielanie pomocy materialnej - rzeczowej lub finansowej, a także zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe na warunkach określonych umową. Nowela ma wejść życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.
Nowelizacja trafi teraz pod obrady Senatu.