Nowe technologie zrewolucjonizowały działanie firm na wielu płaszczyznach. Stały się głównym sojusznikiem biznesu w działaniach na rzecz zrównoważonego rozwoju, ale też bardziej zrównoważonego zarządzania zasobami ludzkimi. Platformy do digitalizacji i automatyzacji procesów HR pozwalają zoptymalizować procesy onboardingowe i podnieść efektywność operacyjną, przynosząc w ten sposób wymierne oszczędności dla budżetu i środowiska. Jednak czy firmy potrafią odnaleźć się w cyfrowym świecie HR i w pełni wykorzystać jego potencjał?

Czytaj również: Paperless w organizacji – digitalizacja akt pracowniczych>>

Automatyzacja procesów HR i kadrowo-płacowych

LeasingTeam Group wraz TalentPoint przebadali ponad 500 przedsiębiorców zatrudniających powyżej 50 pracowników. Okazuje się, że najbardziej rozpowszechnione są platformy online do realizacji szkoleń i działań rozwojowych. Korzysta z nich już 51 proc. działających w Polsce firm, a kolejne 12 proc. planuje włączyć je do arsenału narzędzi usprawniających pracę działów HR. Niewiele mniej, bo 47 proc. organizacji wykorzystuje technologię do automatyzacji procesów HR i kadrowo-płacowych. Jednak zdaniem ekspertów TalentPoint, pomimo rosnącej świadomości korzyści, jakie niesie ze sobą digitalizacja, w wielu przypadkach narzędzia uznawane za „zautomatyzowane” okazują się być jedynie zaawansowanymi arkuszami kalkulacyjnymi, co w rzeczywistości daleko odbiega od potencjału nowoczesnych rozwiązań HR-tech.

– Jednym z największych wyzwań pozostaje stosowanie dokumentacji papierowej, z której wiele danych jest przepisywanych ręcznie do systemów. Dzieje się tak nawet w dużych korporacjach, zatrudniających tysiące pracowników. To nie tylko generuje ogromne nakłady pracy, ale również znacznie zwiększa ryzyko popełnienia błędów i opóźnień, co wpływa negatywnie na efektywność działów HR – mówi Marek Deręgowski, dyrektor zarządzający w TalentPoint. I dodaje: - Bariery utrudniające wdrożenie nowych technologii są często dość prozaiczne. Wynikają z lęku przed zmianą czy obawą o integrację nowych systemów z istniejącą infrastrukturą IT.

Czytaj w LEX: LinkedIn - kwestia reputacji >

 


Niewielu przedsiębiorców używa narzędzi analitycznych

Jednocześnie badania pokazują, że aż 18 proc. firm planuje inwestycje w pełną digitalizację procesów HR. Oznacza to, że mimo wyzwań, coraz więcej organizacji chce zwiększyć wydajność i odciążyć pracowników, którzy mogliby skupić się na bardziej strategicznych działaniach, a nie rutynowych, powtarzalnych zadaniach. W 35 proc. przebadanych firm pojawiły się już cyfrowe narzędzia rekrutacyjne. Niepokojące jest jednak to, że wciąż niewiele przedsiębiorców (28 proc.) używa narzędzi analitycznych, które są kluczowe do lepszego zrozumienia potrzeb i zachowań pracowników, a tylko 22 proc. wykorzystuje technologię do zarządzania talentami pod kątem różnorodności.

- Niski poziom adopcji narzędzi analitycznych w HR nie jest dla mnie zaskoczeniem. Zwykle rozwiązania technologiczne w firmach pojawiają się dopiero, „gdy nie ma wyjścia”. Tymczasem rozwiązania technologiczne do bieżącej analizy informacji o pracownikach eliminują ryzyko błędu i dostarczają wnioski pozwalające zarządzać w sposób świadomy i optymalizować procesy kadrowe - podkreśla Marta Pawlak-Dobrzańska, ekspertka People Analytics w Great Digital.