Mama naszego Czytelnika, który poinformował nas o tej sprawie, złożyła na początku stycznia wniosek do WZON o wydanie decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia. Mama przebywa w całodobowym prywatnym ośrodku, gdyż wymaga stałej opieki, posiada orzeczenie o niepełnosprawności. – WZON przeprowadził wywiad z moją mamą w domu. Ostatecznie w kwietniu otrzymaliśmy pismo, gdzie zespół informuje mamę, że umarza postępowanie o wydanie decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia, dlatego że mieszka ona w ośrodku opieki – mówi Czytelnik.
Czytaj również: Decyzja ustalająca poziom potrzeby wsparcia – jak ją otrzymać>>
WZON w poprzek kompetencjom
WZON powołał się na art. 5 pkt 1 ustawy o świadczeniu wspierającym. Zgodnie z nim świadczenie to nie przysługuje osobie z niepełnosprawnością, która została umieszczona w: domu pomocy społecznej, rodzinnym domu pomocy, zakładzie opiekuńczo-leczniczym, zakładzie pielęgnacyjno-opiekuńczym, placówce zapewniającej całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku, o której mowa w przepisach o pomocy społecznej, zakładzie karnym, zakładzie poprawczym, areszcie śledczym albo schronisku dla nieletnich. - WZON powołuje się na przepisy, które dotyczą odrębnego postępowania przed ZUS i nie dotyczą ustalenia poziomu potrzeby wsparcia, więc WZON nie jest tu zgodnie z przepisami kompetentny, żeby umarzać postępowanie – twierdzi Czytelnik.
Sprawdź w LEX: Czy jest możliwe łączenie świadczenia wspierającego z zasiłkiem stałym z pomocy społecznej? >
Cena promocyjna: 61.44 zł
|Cena regularna: 128 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 57.6 zł
Dwa odrębne postępowania przez WZON i przed ZUS
WZON rzeczywiście bezprawnie umorzył postępowanie w sprawie wydania decyzji o potrzebie poziomu wsparcia. – Nie ma tu podstawy do umorzenia postępowania, bo postępowanie w sprawie ustalenia poziomu potrzeby wsparcia jest inne niż postępowanie o przyznanie świadczenia wspierającego. A nawet gdyby było to samo postępowanie, nie powinna być wydana przez WZON decyzja o umorzeniu, a tylko decyzja merytoryczna o odmowie postępowania. To są dwie różne rzeczy – podkreśla dr Tomasz Lasocki z Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego. Umorzenie postępowania następuje, gdy zgodnie z kodeksem postępowania administracyjnego wydanie decyzji jest bezprzedmiotowe, czyli znika przedmiot postępowania. – W omawianej sprawie przedmiotem postępowania jest kwestia dotycząca ustalenia potrzeby poziomu wsparcia i ta potrzeba istnieje – mówi dr Lasocki.
Jak dodaje, to dobrze, że są dwa odrębne postępowania – we WZON (ustalenie poziomu potrzeby wsparcia) i przed ZUS (decyzja o przyznaniu świadczenia wspierającego), gdyż przez cały czas procedowania decyzji oceniającej potrzebę wsparcia, osoba może przebywać w ośrodku opieki, a po jej otrzymaniu może zdecydować, co wybiera: czy pozostanie w ośrodku, czy będzie starać się w ZUS o świadczenie wspierające, aby przeznaczyć je np. na opiekę poza ośrodkiem.
- Pieniądze miały przecież trafiać do osób najbardziej potrzebujących wsparcia zamiast do rodzin, które się nimi opiekują. A tu de facto utrwala się uzależnienie tych osób od rodzin – mówi Czytelnik.
Czytaj również: Wniosek do ZUS o świadczenie wspierające wstrzyma wypłatę pielęgnacyjnego na starych zasadach>>
Sprawdź w LEX: Czy orzeczenie z Wojewódzkiego Zespołu do spraw Orzekania o Niepełnosprawności należy traktować jako ostateczne i prawomocne w dniu jego wydania? >
Bez odpowiedzi resortu rodziny
Poprosiliśmy o wyjaśnienie tej sprawy Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, jednak do momentu publikacji tekstu nie otrzymaliśmy żadnej odpowiedzi. Zobacz również: MRPiPS: Osoba w ośrodku opieki powinna otrzymać decyzję o poziomie potrzeby wsparcia >>
Jak powinna wyglądać właściwie cała procedura w tej sytuacji wyjaśnia dr Tomasz Lasocki. - Zespół wydał decyzję umorzeniową bezprawnie, bo powinien przeprowadzić postępowanie i orzec o potrzebie wsparcia, dlatego że przesłanka, na którą się powołuje WZON, czyli umieszczenie w placówce opiekuńczej, nie jest przesłanką do niewydania decyzji o poziomie potrzeby wsparcia - zaznacza. Jak dodaje, jest to tylko przesłanka negatywna do otrzymania samego świadczenia wspierającego, a decyzja o potrzebie wsparcia może być potrzebna tej osobie właśnie po to, żeby mogła zadecydować, co wybierze. Jeśli by uzyskała w decyzji odpowiednią liczbę punktów i wysokie świadczenie wspierające, może zdecydować, że przeznaczy te pieniądze na opiekę poza ośrodkiem opiekuńczym. – WZON wszedł tutaj w kompetencje innego organu, bo to ZUS przyznaje świadczenie wspierające. Mało tego, WZON postąpił niewłaściwie, bo ZUS wydałby decyzję nie o umorzeniu postępowania tylko odmawiającą świadczenia ze względu na art. 5 pkt 1 ustawy o świadczeniu wspierającym – podsumowuje dr Tomasz Lasocki.
- WZON nie odpowiedział na wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy w ciągu 30 dni i skierowaliśmy skargę do Urzędu Wojewódzkiego – informuje Czytelnik. Dodaje, że kilka dni później jednak WZON (1,5 miesiąca po umorzeniu postępowania) wycofał się ze swojej pierwotnej decyzji i poinformował, że przeprowadzi ponownie wywiad z mamą w celu ustalenia poziomu potrzeby wsparcia.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.