W dniu 11 lipca 2012 r. skierowano do I czytania w komisjach senacki projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z FUS. Projekt dotyczy wykonania wyroku TK poprzez uchylenie kryterium domicylu jako warunku uwzględnienia okresów, o których mowa w art. 9 ust. 1 i 2 ustawy o emeryturach i rentach z FUS przy ustalaniu prawa do świadczeń z ubezpieczenia społecznego.
Zgodnie z powołanym art. 9 ust. 1 ustawy o emeryturach i rentach z FUS okresy zatrudnienia obywateli polskich za granicą uwzględnia się przy ustalaniu prawa do emerytury i renty oraz przy obliczaniu ich wysokości pod warunkiem stałego zamieszkania zainteresowanego na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej. Jak wynika z art. 9 ust. 3, nie dotyczy to okresów, z tytułu których wypłacane jest świadczenie rentowe z instytucji zagranicznej inne niż renta z ubezpieczenia dodatkowego. Trybunał zakwestionował normę prawną rekonstruowaną na gruncie art. 9 ust. 1 oraz art. 6 ust. 2 pkt 1 lit. c w zw. z art. 65 ustawy o emeryturach i rentach z FUS. Podstawowym czynnikiem determinującym nabycie uprawnień emerytalno-rentowych są w świetle ustawy o emeryturach i rentach z FUS odpowiednio długie okresy składkowe i nieskładkowe. W przedstawionym stanie prawnym kryterium domicylu przewidziane w art. 9 ust. 1 mogło skutkować odmową uznania za składkowe tych okresów, które zostały wyszczególnione w innych przepisach, a w konsekwencji do wydania negatywnej decyzji w sprawie renty rodzinnej po osobie , która była zatrudniona za granicą. Trybunał skonfrontował zaskarżoną normę z art. 2 oraz z art. 32 Konstytucji. W swej wypowiedzi Trybunał podkreślił, że przesłanka domicylu jest wykorzystywana przez ustawę o emeryturach i rentach z FUS jako przesłanka negatywna przesądzająca o odmowie przyznania emerytury i renty w szerszym zakresie niż renta rodzinna i tylko wobec kręgu podmiotów, o których mowa w art. 6 ust. 2 pkt 1 lit. c. Projektowana nowelizacja ustawy ma polegać na zniesieniu kryterium domicylu zarówno w odniesieniu do osób powołujących się na zatrudnienie w warunkach określonych w art. 6 ust. 2 pkt 1 lit. c , jak i w przypadku pozostałych sytuacji, do których zastosowanie ma art. 9 ust. 1 i 2. Po zmianie przepis rozstrzygać miałby wyłącznie o tym, że okresów w nim wskazanych nie uwzględnia się przy ustalaniu prawa do świadczeń w wypadku, gdy z ich tytułu wypłacane jest świadczenie rentowe z instytucji zagranicznej inne niż renta z ubezpieczenia dodatkowego.
Opracowanie: Weronika Adamczyk
Źródło: www.sejm.gov.pl, stan z dnia 13 lipca 2012 r.