Przedstawiciele związków zawodowych pracowników Policji (ZZPP oraz NSZZ PP) zwrócili się o pomoc do Rzecznika Praw Obywatelskich. W tej licznej (ok. 25 tys.) grupie pracowników są osoby zajmujące się sprawami kadrowymi, ochroną informacji niejawnych, budżetu, zamówień publicznych. Są to także osoby odpowiedzialne za pozyskiwanie funduszy unijnych, nadzór budowlany, zajmujące się obsługą policyjnych baz danych, logistyką oraz zagadnieniami z dziedziny prewencji czy ruchu drogowego, księgowi, urzędnicy prowadzący postępowania administracyjne, obsługujący kancelarie tajne i archiwa, radcowie prawni, piloci, biegli, eksperci i technicy, psycholodzy, specjaliści od sieci teleinformatycznych i systemów radiokomunikacyjnych czy telefonii IP, programiści, serwisanci, zaopatrzeniowcy, kierowcy czy mechanicy.

Podstawowym ich problemem są płace.  

Czytaj również: 

Płaca minimalna szybko rośnie i zaburza proporcje na rynku pracy

Pies Cywil w ustawie o Policji, zwykły cywil - nie

Pracownicy cywilni najgorzej uposażoną grupą pracowników administracji państwowej

Pracownicy cywilni są najgorzej uposażoną grupą pracowników administracji państwowej. Według szacunków ZZPP, w 2023 r. około 70 proc. pracowników będzie otrzymywało wynagrodzenia na poziomie płacy minimalnej. 

Od wielu lat pracownicy cywilni zabiegają o podniesienie ich wynagrodzenia stosownie do wartości pracy, którą wykonują i odpowiedzialności, która się z nią wiąże. Walczą o zapewnienie im godnych zarobków, stosownych do wiedzy, umiejętności oraz obowiązków wypełnianych w ramach zajmowanych stanowisk w Policji. W trakcie wizytacji jednostek Policji reprezentanci pracowników cywilnych wskazywali przedstawicielom RPO, że osoby przyjmowane do pracy mają wyższe wynagrodzenie niż osoby z wieloletnim stażem. Może to wynikać po części z tego, że osoby do 26. roku życia są zwolnione z podatku. Faktyczne zrównanie zarobków wysoko wykwalifikowanych i doświadczonych pracowników z zarobkami osób dopiero rozpoczynających karierę działa demotywująco. 

Brakuje też czytelnej ścieżki rozwoju zawodowego. Jak twierdzi RPO, rozmówcy wskazywali, że w resorcie prowadzone są prace legislacyjne zmierzające do odwrócenia dotychczasowej tendencji mającej na celu obsadzenie pracownikami cywilnymi niektórych stanowisk policyjnych. W ocenie związków, sytuację taką spotęgował i przyspieszył Program modernizacji Policji na lata 2022-2025. Powiększył on liczbę etatów policyjnych o 5600, natomiast w ogóle nie przewidział zwiększenia etatów pracowniczych.

Wiąże się z tym drugi problem wskazywany przez związek, czyli brak szczegółowych i jednorodnych regulacji ustawowych dotyczących statusu tej grupy. Połowę zatrudnionych wszystkich szczebli stanowią pracownicy korpusu służby cywilnej, a pozostałą część pracownicy nieobjęci mnożnikowym systemem wynagradzania, zatrudnieni na podstawie Kodeksu pracy i ustawy o pracownikach urzędów państwowych. Dlatego pracownicy od wielu lat zabiegają również o ustawowe uregulowanie ich sytuacji zawodowej.

 

Nowość
System Prawa Pracy. Tom XII. Zatrudnienie administracyjnoprawne
-40%
Nowość

Krzysztof Baran, Przemysław Szustakiewicz, Elżbieta Ura

Sprawdź  

Cena promocyjna: 215.4 zł

|

Cena regularna: 359 zł

|

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 359 zł


Podwyżki są, takie jak w całej budżetówce

Rzecznik praw obywatelskich Marcin Wiącek zwrócił się w tej sprawie do ministra spraw wewnętrznych i administracji Mariusza Kamińskiego. W odpowiedzi Maciej Wąsik, wiceminister spraw wewnętrznych i administracji przekazał, że kształtowanie wynagrodzeń pracowników cywilnych zatrudnionych m.in. w Policji podlega takim samym zasadom podwyżek jak w całej sferze budżetowej. W 2016 r. pracownicy resortu otrzymali podwyżkę wynagrodzenia w wysokości przeciętnie miesięcznie 167 zł na etat.

- Ustawą z dnia 15 grudnia 2016 r. o ustanowieniu „Programu modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Ochrony Państwa w latach 2017-2020” wprowadzono przedsięwzięcie pn. Zwiększenie konkurencyjności wynagrodzeń pracowników cywilnych, którego realizacja obejmowała dwuetapowe podwyżki i dotyczyła wszystkich pracowników formacji resortu spraw wewnętrznych i administracji. Powyższe spowodowało zwiększenie wynagrodzeń od 2017 r. o 271 zł oraz od 2019 r. o kolejne 326 zł – napisał wiceminister Wąsik. Ponadto, jak wskazał, w wyniku podpisanych w 2018 r. Porozumień Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z Niezależnym Samorządnym Związkiem Zawodowym Pracowników Policji oraz Związkiem Zawodowym Pracowników Policji, od 1 lipca 2019 r. pracownicy cywilni służb resortu spraw wewnętrznych i administracji otrzymali dodatkową podwyżkę - niezależną od programu modernizacji - w kwocie 271 zł.

Od 1 stycznia 2020 r. nastąpił kolejny wzrost wynagrodzeń o 6 proc., co przełożyło się na przeciętną miesięczną kwotę na etat w wysokości 228 zł.

Jak twierdzi MSWiA, w 2021 r. został uchwalony kolejny Program modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Ochrony Państwa na lata 2022-2025, w wyniku którego zwiększono wynagrodzenia o 356 zł przeciętnie miesięcznie na etat. Podwyższony został także fundusz wynagrodzeń o 4,4 proc., co przełożyło się na dodatkową podwyżkę przeciętnie miesięcznie na etat w wysokości 165 zł. Powyższe działania spowodowały, że od 1 stycznia 2022 r. wynagrodzenia pracowników wzrosły przeciętnie miesięcznie na etat o 521 zł.

Kolejna podwyżka nastąpiła w 2023 r. i wynikała z ustawy budżetowej na rok 2023, która zakładała, że średnioroczny wskaźnik wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej od 1 stycznia 2023 r. wynosi 107,8 proc., co w konsekwencji umożliwiło zrealizowanie podwyżki przeciętnie miesięcznie na etat o 372 zł.

- Wskazane działania oznaczają, że w latach 2016-2023 wynagrodzenia pracowników Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej oraz Służby Ochrony Państwa wzrosły przeciętnie miesięcznie na etat o 2156 zł – wyliczył wiceszef MSWiA. I wskazał, że decyzją nr 21 Komendanta Głównego Policji z dnia 27 stycznia 2021 r. został powołany stały zespół do doskonalenia działań ukierunkowanych na ochronę praw pracowniczych oraz interesów zawodowych i materialnych pracowników Policji. Do jego zadań należy w szczególności formułowanie rekomendacji w ww. zakresie, a także opracowywanie dobrych praktyk w obszarze motywowania, rozwoju i szkoleń pracowników formacji. W skład zespołu wchodzą przedstawiciele Komendy Głównej Policji oraz ponadzakładowych pracowniczych organizacji związkowych.

- Pragnę również zapewnić, że kwestie przedstawione w wystąpieniu Pana Rzecznika są przedmiotem rozmów prowadzonych przez przedstawicieli Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji ze stroną związkową – dodał na koniec Maciej Wąsik.