Kilkadziesiąt tysięcy osób w Polsce zajmuje się rekrutacją pracowników. Nie ma jednak żadnego mechanizmu weryfikującego ich przygotowania do zawodu.
Polskie Forum HR, które zrzesza większość czołowych agencji zatrudnienia, postanowiło to zmienić i zainicjowało certyfikację konsultantów od rekrutacji. Certyfikacja pozwoli zidentyfikować osoby, których doświadczenie oraz kwalifikacje są gwarantem wysokiej jakości usług. Znaczna część z nich pracuje w około 3 tys. agencji zatrudnienia i firm doradztwa personalnego. Wśród łowców głów można spotkać psychologów, socjologów, absolwentów marketingu, zarządzania, a nawet studiów inżynierskich. Zawodu konsultanta ds. rekrutacji uczą się zwykle w praktyce, od bardziej doświadczonych kolegów z pracy i na wewnętrznych szkoleniach swoich agencji. Chcąc otrzymać certyfikat, trzeba spełnić kilka warunków. Konsultant, który chce się ubiegać o certyfikacje, musi m.in. przedstawić rekomendację firm, z którymi do tej pory współpracował, mieć co najmniej 4-letnie doświadczenie w agencji zatrudnienia lub działać jako freelancer, który samodzielnie prowadzi projekty rekrutacyjne. Trzeba też zaliczyć egzamin przed komisją. W pierwszej edycji certyfikat zdobyło tylko 4 konsultantów. Jak mówi Małgorzata Sidor-Rządkowska, przewodnicząca komisji certyfikacyjnej, badana jest nie tylko wiedza na temat rynku pracy oraz znajomość zasad prowadzenia rekrutacji, ale także etyczna postawa zarówno wobec zleceniodawców, jak i wobec kandydatów do pracy.
Źródło: hrnews.pl/Rzeczpospolita, 22 lutego 2011 r.