W „Programie działania Państwowej Inspekcji Pracy na rok 2022 oraz na lata 2022-2024” PIP zapisała strategie działania w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy. Jedną z nich jest „Strategia wzmożonego nadzoru nad zakładami pracy w latach 2022 – 2024”, a w niej m.in. obniżenie poziomu ryzyka zawodowego, a w konsekwencji liczby wypadków przy pracy w grupie zakładów o wysokiej skali zagrożeń zawodowych.
Czytaj również: Dane PIP: W 2021 r. inspektorzy stwierdzili u pracodawców ponad 600 tys. naruszeń. Głównie w kwestii wynagrodzeń>>
Kontrole PIP a stan bezpieczeństwa w zakładach pracy
- Kontrole prowadzone w formule wzmożonego nadzoru nad zakładami zastrzeżone są dla podmiotów, w których obserwowana jest niepokojąco wysoka liczba wypadków przy pracy oraz wysokie wskaźniki zagrożeń niebezpiecznymi i szkodliwymi czynnikami środowiska pracy. Długofalowe (zaplanowane na lata 2022- 2024) działania kontrolne, a także doradcze i informacyjne, ukierunkowane zostaną na wyegzekwowanie stopniowej, systematycznej i trwałej poprawy warunków pracy w tych zakładach – napisała Państwowa Inspekcja Pracy w swoim programie. I podała, że w tym zakresie skontroluje 51 zakładów pracy.
Więcej, bo aż 240 kontroli inspektorzy pracy mają przeprowadzić w ramach realizacji „Strategii kontroli zagrożeń chemicznymi czynnikami środowiska pracy w latach 2022-2024”. - Wyzwania w zakresie zwiększenia poziomu ochrony zdrowia osób pracujących w narażeniu na szkodliwe czynniki chemiczne środowiska pracy oraz w efekcie ograniczenie możliwości wystąpienia wypadków w pracy oraz chorób zawodowych z nimi związanych, wynikają z powszechności występowania substancji i mieszanin chemicznych w zakładach pracy. Znaczące różnice w przepisach prawnych oraz ich liczba wymagają szczególnego podejścia kontrolnego w tym obszarze. Specjalistycznym kontrolom musi podlegać szeroki wachlarz unormowań prawnych, a wieloaspektowość problematyki zagrożeń chemicznych wymusza uwzględnienie jej w działalności kontrolnej PIP – co jest również odpowiedzią na nadanie im szczególnego priorytetu w europejskiej strategii dotyczącej zwiększania poziomu bezpieczeństwa i higieny pracy. Mając na uwadze konieczność podążania za rozwojem nauki i wiedzy w dziedzinie chemikaliów oraz zmieniającymi się przepisami, jak też uczestnicząc w procesie legislacyjnym dotyczącym przepisów prawa odnoszących się do substancji chemicznych i ich mieszanin, planowane na lata 2022 – 2024 działania PIP ukierunkowane będą na sprawdzenie stanu bhp w zakładach, w których dla produkowanych lub stosowanych substancji chemicznych ustalono w ostatnim okresie nowe normatywy higieniczne, bądź też je zmieniono – czytamy w dokumencie PIP.
Wobec zapowiedzi kontroli PIP specjalnego znaczenia nabiera więc przestrzeganie przepisów i bieżące dostosowanie funkcjonowania organizacji do aktualnych wymagań prawnych. Żeby przedsiębiorcy/pracodawcy byli spokojni, że w ich zakładach pracy spełnione są wszystkie wymagania BHP, konieczny jest szczegółowy audyt. Nie zawsze bowiem służby BHP działające w zakładzie pracy są w stanie monitorować zmieniające się przepisy.
- Aby zapewnić dostęp i informacje o przepisach z zakresu m.in. BHP, ochrony środowiska czy przeciwpożarowych, które dotyczą danego przedsiębiorstwach, w zakładach pracy zatrudniane są zespoły ludzi. Osoby te nie mają jednak czasu, by śledzić zmiany przepisów. Od tego jesteśmy my oferując usługę audytu prawnego – mówi Prawo.pl Rafał Bałys, dyrektor Departamentu Prawnego w EcoMS Consulting. Usługa jest dostosowana do indywidualnego klienta. – Bezpośrednio w firmie prowadzimy audyt, identyfikujemy i monitorujemy wymagania prawne, doradzamy i wspieramy. W ramach naszych usług oferujemy nie tylko newsletter dostosowany do potrzeb konkretnego przedsiębiorstwa, ale i płatną, abonamentową, usługę ESQULA – Identyfikację Wymagań Prawnych, do której klienci mają dostęp po zalogowaniu. Odpowiadamy też na pytania. W każdej chwili można więc do nas zadzwonić – podkreśla Rafał Bałys. Teraz wiedza ekspertów EcoMS zostanie wsparta nowymi technologiami, w których z kolei przoduje na rynku Wolters Kluwer Polska. Obie firmy właśnie podpisały umowę o współpracy.
Cena promocyjna: 161.1 zł
|Cena regularna: 179 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: zł
WKP i EcoMS łączą siły dla dobra klientów
Celem współpracy między Wolters Kluwer Polska a EcoMS jest wspieranie podmiotów rynkowych w realizacji ich potrzeb z obszaru BHP oraz Ochrony środowiska z wykorzystaniem usług doradczych realizowanych przez EcoMS oraz rozwiązań technologicznych oferowanych przez WKP. Chodzi o wykorzystanie wiedzy płynącej z praktycznego doświadczenia ekspertów EcoMS z przeprowadzonych procesów audytowych i doradczych oraz posiadane technologie i doświadczenie w automatyzowaniu i usprawnianiu procesów narzędziami informatycznymi WKP i EcoMS.
Docelowo klient otrzyma szeroki zakres wsparcia ze strony EcoMS (szkolenia, monitoring zmian w branży, konsulting, audyt) i WKP (technologia, monitoring zmian w prawie, informacja prawna i praktyczna).
Swoją uwagę firmy będą koncentrować na dużych i średnich przedsiębiorstwach głównie o profilu produkcyjnym bowiem to w tym segmencie rynku ryzyka z zakresu BHP i ochrony środowiska są najbardziej znaczące.
Przykładowe pola współpracy mogą obejmować tworzenie rejestrów wymagań prawnych wraz z funkcjonalnościami wspierającymi proces audytowy, gdzie wiedza, know how pochodzić będzie z EcoMS, natomiast za technologię i wdrożenie odpowiadać będzie WKP.
- Ciekawym rynkowo pomysłem wydaje się być wykorzystanie platformy alertowej WKP (znanej z takich produktów jak Tax Alert, Legal Alert) w procesie informowania przedsiębiorstw o nowych wymaganiach prawnych, którymi są związane. Wolters Kluwer Polska posiada technologie, które pozwalają w dynamiczny sposób wyposażać firmy w informacje o zmieniającym się otoczeniu prawnym, dzięki którym przedsiębiorstwa mogą na czas i gruntownie przygotować się do nowych wymagań prawnych – mówi Włodzimierz Albin, prezes Zarządu Wolters Kluwer Polska.
Innowacyjne dla przedsiębiorstw będzie na pewno umiejętne połączenie technologii pozwalających na realizację powtarzalnych procesów organizacyjnych przedsiębiorstwa (tzw. commodity) z indywidualnym wsparciem doradcy-eksperta. Kluczem do sukcesu i punktem startowym współpracy z klientem jest audyt jego przedsiębiorstwa, w wyniku którego w ramach raportu z wynikami audytu tworzy się „mapa drogowa” złożona z ryzyk, które trzeba zmitygować oraz szans na usprawnienia różnorodnych procesów. Konsekwentnie klient – przy wsparciu doradcy – wdraża kolejne wnioski poaudytowe, poprawiając swoje procesy czy z użyciem technologii, czy - w bardziej złożonych przypadkach – prowadząc zaawansowane projekty implementacyjne. Ważnym elementem wsparcia jest dostępność doradców EcoMS w ramach infolinii telefonicznej oraz dostęp do specjalistycznych baz informacji prawnej LEX, w ramach których klient otrzymuje zawsze aktualne przepisy prawne, odpowiedzi na praktyczne pytania związane ze stosowaniem przepisów z zakresu BHP czy ochrony środowiska czy dostęp do specjalistycznych szkoleń on line.
Pierwszym praktycznym wymiarem tej współpracy na rynku będzie pilotażowe połączenie bazy wymagań prawnych Esqula oferowanej przez EcoMS z doświadczeniem i modelem udostępniania informacji prawnej LEX. Firmy dotychczas korzystające osobno z baz prawnych LEX oraz usług doradczych czy audytów, powinny szybko przekonać się do korzyści z synergii wynikającej ze współpracy między WKP i EcoMS.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.