Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o drogachpublicznych oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministratransportu, budownictwa i gospodarki morskiej.
Przygotowano nowelizację 6 ustaw, aby wdrożyć przepisy dyrektywywspólnotowej z 2008 r. w sprawie zarządzania bezpieczeństweminfrastruktury drogowej.
W dyrektywie opisano procedury, których stosowanie zapewnia wysokipoziom bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach wchodzących w składtranseuropejskiej sieci drogowej (chodzi o drogi znajdujące się naetapie projektu, budowy lub użytkowania). Dyrektywa nie dotyczy tunelidrogowych znajdujących się w transeuropejskiej sieci drogowej.
Wprowadzone do polskiego prawa mechanizmy zarządzania bezpieczeństwemdróg, w tym audytu i kontroli zapewnią szybszą likwidację miejscniebezpiecznych na drogach i poprawią skuteczność działania służbdrogowych. Szybciej i skutecznej będą usuwane błędy projektowe siecidrogowej oraz błędy w organizacji ruchu. W efekcie powinno być mniejwypadków drogowych i ofiar śmiertelnych takich zdarzeń. W Polsce droginależące transeuropejskiej sieci drogowej mają ok. 4 800 km (sązarządzone przez generalnego dyrektora dróg krajowych i autostrad orazprezydentów miast na prawach powiatu).
Proponowane zmiany w ustawie o drogach publicznych
Wprowadzono dwa nowe rozdziały: ,,Zarządzanie bezpieczeństwem dróg wtranseuropejskiej sieci drogoweji ,,Audytorzy bezpieczeństwa ruchudrogowego .
W pierwszym rozdziale wskazano, że zarządzanie bezpieczeństwem dróg wtranseuropejskiej sieci drogowej polega na przeprowadzeniu: oceny wpływuna bezpieczeństwo ruchu drogowego; audytu bezpieczeństwa ruchudrogowego; klasyfikacji odcinków dróg o dużej koncentracji wypadków;klasyfikacji odcinków dróg ze względu na bezpieczeństwo sieci drogowej. Wprojekcie nowelizacji zapisano również kiedy ma być przeprowadzanyaudyt bezpieczeństwa ruchu drogowego. Audyty mające na celu wskazanienieprawidłowych rozwiązań, które mogłyby przyczynić się do powstanianiebezpiecznych zdarzeń drogowych, np. kolizji, powinny byćprzeprowadzane na wszystkich drogach sieci transeuropejskiej.
Drugi rozdział reguluje status audytora bezpieczeństwa ruchu drogowego.Określa wymagania wobec audytora, wskazując, że jednym z nich jestposiadanie zaświadczenia o ukończeniu szkolenia i zdaniu egzaminu naaudytora. Będzie on musiał również posiadać ważny certyfikat, który mabyć wydawany przez ministra transportu na 3 lata. Audytora zobowiązanotakże do stałego podnoszenia kwalifikacji zawodowych podczas szkoleń, wktórych ma uczestniczyć co najmniej raz na trzy lata.
Jednocześnie zarządcy dróg, mający w swoich kompetencjach drogi należącedo sieci transeuropejskiej, będą mieli obowiązek przeprowadzaniaokresowych kontroli: stanu, drogowych obiektów inżynierskich orazprzepraw promowych, ze szczególnym uwzględnieniem ich wpływu na poziombezpieczeństwa ruchu drogowego.
Inne propozycje zmian ustawowych:
- zarządca, przed wydaniem decyzji o pozwoleniu na budowę lubzgłoszeniem przebudowy drogi, będzie musiał przeprowadzić audytbezpieczeństwa ruchu drogowego; audyt ma być również przeprowadzanyprzed oddaniem drogi do użytkowania (ustawa Prawo budowlane);
- policja ma sporządzać sprawozdanie z każdego wypadku drogowego ześmiertelnym skutkiem, który wydarzył się w transeuropejskiej siecidrogowej; policja - do 31 marca każdego roku - ma przekazywać KrajowejRadzie Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego sprawozdanie za poprzedni rok(Prawo o ruchu drogowym).
- inwestor będzie zobowiązany dołączyć do wniosku o wydanie decyzjizezwalającej na realizację inwestycji drogowej - m.in. wyniku audytubezpieczeństwa ruchu drogowego(ustawa o szczególnych zasadachprzygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych).
- uzupełnienie zadań drogowej spółki specjalnego przeznaczenia o zadaniazwiązane z zarządzaniem bezpieczeństwem dróg w transeuropejskiej siecidrogowej (ustawa o drogowych spółkach specjalnego przeznaczenia);
- wprowadzono przepisy, które wzmacniają znaczenie audytu bezpieczeństwaruchu drogowego (ustawa o udostępnianiu informacji o środowisku i jegoochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenachoddziaływania na środowisko).
W związku ze zmianami ustawowymi konieczne będzie wydanie nowych rozporządzeń.
PAPx
Przygotowano nowelizację 6 ustaw, aby wdrożyć przepisy dyrektywywspólnotowej z 2008 r. w sprawie zarządzania bezpieczeństweminfrastruktury drogowej.
W dyrektywie opisano procedury, których stosowanie zapewnia wysokipoziom bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach wchodzących w składtranseuropejskiej sieci drogowej (chodzi o drogi znajdujące się naetapie projektu, budowy lub użytkowania). Dyrektywa nie dotyczy tunelidrogowych znajdujących się w transeuropejskiej sieci drogowej.
Wprowadzone do polskiego prawa mechanizmy zarządzania bezpieczeństwemdróg, w tym audytu i kontroli zapewnią szybszą likwidację miejscniebezpiecznych na drogach i poprawią skuteczność działania służbdrogowych. Szybciej i skutecznej będą usuwane błędy projektowe siecidrogowej oraz błędy w organizacji ruchu. W efekcie powinno być mniejwypadków drogowych i ofiar śmiertelnych takich zdarzeń. W Polsce droginależące transeuropejskiej sieci drogowej mają ok. 4 800 km (sązarządzone przez generalnego dyrektora dróg krajowych i autostrad orazprezydentów miast na prawach powiatu).
Proponowane zmiany w ustawie o drogach publicznych
Wprowadzono dwa nowe rozdziały: ,,Zarządzanie bezpieczeństwem dróg wtranseuropejskiej sieci drogoweji ,,Audytorzy bezpieczeństwa ruchudrogowego .
W pierwszym rozdziale wskazano, że zarządzanie bezpieczeństwem dróg wtranseuropejskiej sieci drogowej polega na przeprowadzeniu: oceny wpływuna bezpieczeństwo ruchu drogowego; audytu bezpieczeństwa ruchudrogowego; klasyfikacji odcinków dróg o dużej koncentracji wypadków;klasyfikacji odcinków dróg ze względu na bezpieczeństwo sieci drogowej. Wprojekcie nowelizacji zapisano również kiedy ma być przeprowadzanyaudyt bezpieczeństwa ruchu drogowego. Audyty mające na celu wskazanienieprawidłowych rozwiązań, które mogłyby przyczynić się do powstanianiebezpiecznych zdarzeń drogowych, np. kolizji, powinny byćprzeprowadzane na wszystkich drogach sieci transeuropejskiej.
Drugi rozdział reguluje status audytora bezpieczeństwa ruchu drogowego.Określa wymagania wobec audytora, wskazując, że jednym z nich jestposiadanie zaświadczenia o ukończeniu szkolenia i zdaniu egzaminu naaudytora. Będzie on musiał również posiadać ważny certyfikat, który mabyć wydawany przez ministra transportu na 3 lata. Audytora zobowiązanotakże do stałego podnoszenia kwalifikacji zawodowych podczas szkoleń, wktórych ma uczestniczyć co najmniej raz na trzy lata.
Jednocześnie zarządcy dróg, mający w swoich kompetencjach drogi należącedo sieci transeuropejskiej, będą mieli obowiązek przeprowadzaniaokresowych kontroli: stanu, drogowych obiektów inżynierskich orazprzepraw promowych, ze szczególnym uwzględnieniem ich wpływu na poziombezpieczeństwa ruchu drogowego.
Inne propozycje zmian ustawowych:
- zarządca, przed wydaniem decyzji o pozwoleniu na budowę lubzgłoszeniem przebudowy drogi, będzie musiał przeprowadzić audytbezpieczeństwa ruchu drogowego; audyt ma być również przeprowadzanyprzed oddaniem drogi do użytkowania (ustawa Prawo budowlane);
- policja ma sporządzać sprawozdanie z każdego wypadku drogowego ześmiertelnym skutkiem, który wydarzył się w transeuropejskiej siecidrogowej; policja - do 31 marca każdego roku - ma przekazywać KrajowejRadzie Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego sprawozdanie za poprzedni rok(Prawo o ruchu drogowym).
- inwestor będzie zobowiązany dołączyć do wniosku o wydanie decyzjizezwalającej na realizację inwestycji drogowej - m.in. wyniku audytubezpieczeństwa ruchu drogowego(ustawa o szczególnych zasadachprzygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych).
- uzupełnienie zadań drogowej spółki specjalnego przeznaczenia o zadaniazwiązane z zarządzaniem bezpieczeństwem dróg w transeuropejskiej siecidrogowej (ustawa o drogowych spółkach specjalnego przeznaczenia);
- wprowadzono przepisy, które wzmacniają znaczenie audytu bezpieczeństwaruchu drogowego (ustawa o udostępnianiu informacji o środowisku i jegoochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenachoddziaływania na środowisko).
W związku ze zmianami ustawowymi konieczne będzie wydanie nowych rozporządzeń.
PAPx