W którym momencie powstaje obowiązek zgłoszenia nowego adresu w CEIDG?
Odpowiedź: obowiązek zgłoszenia nowego adresu w CEIDG powstaje z datą, od której jest wykonywana działalność gospodarcza pod danym adresem, w sposób zorganizowany i ciągły.
Uzasadnienie: przedsiębiorca wpisany do ewidencji działalności gospodarczej ma obowiązek złożenia wniosku o zmianę wpisu lub jego wykreślenie, w sytuacji gdy zaistnieją okoliczności uzasadniające jego złożenie. Wniosek o zmianę wpisu powinien zostać złożony w terminie 7 dni od dnia zmiany danych wpisanych do CEIDG, zgodnie z art. 25 ust. 1 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 672) - dalej u.s.d.g.
Istotne znaczenie ma fakt, aby ta zmiana powstała po dniu dokonania wpisu do CEIDG. Zgodnie z art. 30 ust. 1 u.s.d.g. przedsiębiorca jest obowiązany złożyć wniosek o zmianie wpisu w terminie 7 dni od dnia zmiany danych o których mowa w art. 25 ust. 1 i 5 u.s.d.g. Natomiast art. 25 ust. 1 pkt 5 u.s.d.g. stanowi, że wpisowi do CEIDG podlegają adresy, pod którymi jest wykonywana działalność gospodarcza, w tym adres głównego miejsca wykonywania działalności i oddziału, jeżeli został utworzony
Definicję miejsca wykonywania a działalności gospodarczej tę zawiera art. 2 u.s.d.g. Na podstawie tej definicji można przyjąć, że miejscem wykonywania działalności gospodarczej jest miejsce, w którym opisana działalność odbywa się w sposób zorganizowany i ciągły. Organy podatkowe niechętnie przyjmują takie rozumienie miejsca wykonywania działalności, gdyż wymyka mu się tzw. handel stolikowy albo działalność gospodarcza, która ma charakter doraźny. Podanie dodatkowego miejsca wykonywania działalności gospodarczej, ma charakter wyłącznie informacyjny.
Więcej odpowiedzi na pytania z zakresu działalności gospodarczej i podatków znajdziesz w Kompasie Księgowo Kadrowym