Nowelizacja stanowi konsekwencję orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego z 9 stycznia 2014 r. i ma chronić przed rozbiórką altany postawione na terenie rodzinnych ogrodów działkowych. Zgodnie z tym orzeczeniem działkowiec, który zbudował na terenie rodzinnych ogrodów działkowych obiekt, co prawda zgodnie z dotychczasowym prawem budowlanym (o właściwych wymiarach), ale niezgodnie z definicją altany przyjętą przez NSA (o innej konstrukcji), otrzymał nakaz rozbiórki.

Dotychczas nie było ustawowej definicji altany w prawie budowlanym, co sprawiało kłopoty z interpretacją w postępowaniu administracyjnym. Nowelizacja eliminuje wątpliwości, co do legalności postępowania osób wznoszących altany na działkach. Oddalone zostanie też ryzyko masowego wszczynania postępowań w sprawie rozbiórki już istniejących altan. Działkowiec mający wątpliwości, czy jego altana spełnia wymogi ustawowe, będzie mógł wystąpić do właściwego organu nadzoru budowlanego z wnioskiem o wydanie zaświadczenia potwierdzającego zgodność wybudowanej altany działkowej z wymaganiami określonymi w ustawie o rodzinnych ogrodach działkowych. Dodatkowo nowe przepisy umożliwią legalizację obiektów budowlanych wybudowanych na terenie rodzinnych ogrodów działkowych przed dniem wejścia w życie niniejszej nowelizacji, spełniających ustawowe wymagania. Za zalegalizowanie obiektów budowlanych działkowiec nie będzie obowiązany dokonać opłaty legalizacyjnej. W przypadku altan, w stosunku do których zostały wszczęte postępowania w sprawie wydania decyzji nakazującej rozbiórkę, postępowania te będą umarzane.

(www.rcl.gov.pl)

Prawne uwarunkowania budowy altan w świetle ustawy z dnia 20 marca 2015 r. o zmianie ustawy – Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw omawia w najnowszym komentarzu Anna Kamińska. Komentarz dostępny jest w Serwisie Budowlanym. Zamów prezentację >>>