Pytanie:
Czy powinnam jeszcze napisać odręczny wniosek o przeksięgowanie?

Odpowiedź:
Organy podatkowe są zobowiązane przyjąć i rozpatrzyć deklaracje i podania, opatrzone bezpiecznym podpisem, wymienione w ww. rozporządzeniu. Tak więc nie wszystkie podania przekazane drogą elektroniczną zostaną przyjęte i rozpatrzone przez organ podatkowy, lecz tylko te, które zostały wymienione w ww. rozporządzeniu.
Odnośnie złożenia wniosku o przerachowanie to zwrócić należy uwagę, iż od 2011 r. istnieje tzw. profil zaufany umożliwiający składanie wniosków i podań w formie elektronicznej. W tym zakresie urzędy skarbowe zgodnie z ustawą z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną mają możliwość uruchomienia dla swoich klientów elektronicznej skrzynki podawczej.
Rozumiem, że urząd zakwestionował formą samego złożenia wniosku o zwrot VAT, a nie tylko pisma o przerachowanie.
Zgodnie z art. 87 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – dalej u.p.t.u. na umotywowany wniosek, podatnikom dokonującym dostawy towarów lub świadczenia usług poza terytorium kraju i niedokonującym sprzedaży opodatkowanej, przysługuje zwrot kwoty podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 8 pkt 1, w terminie określonym w ust. 2 zdanie pierwsze. Przepisy ust. 2 zdanie drugie i trzecie, ust. 2a i ust. 4a-4f stosuje się odpowiednio.
W praktyce wniosek powyższy składa się na formularzu VAT-ZZ (Wniosek o zwrot VAT), w którym podaje się powód zwrotu podatku, wnioskowaną kwotę do zwrotu i uzasadnienie złożenia wniosku.
Zasady składania deklaracji oraz podań drogą elektroniczną określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2012 r. w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone.
Rozporządzenie określa zasady wysyłki podań droga elektroniczną oraz podaje rodzaje dokumentów, które mogą zostać złożone w drodze elektronicznej.
Jak wyjaśnia Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z dnia 17 czerwca 2009 r., ILPB1/415-478/09-2/AA organy podatkowe są zobowiązane przyjąć i rozpatrzyć deklaracje i podania opatrzone bezpiecznym podpisem, wymienione w ww. rozporządzeniu. Tak więc nie wszystkie podania przekazane drogą elektroniczną zostaną przyjęte i rozpatrzone przez organ podatkowy, lecz tylko te, które zostały wymienione w ww. rozporządzeniu (organ odniósł się do poprzedniego rozporządzenia ale to moim zdaniem nie zmienia postaci rozstrzygnięcia).
W świetle powyższego żądanie organu podatkowego do złożenia wniosku o zwrot VAT w formie papierowej jest uzasadniony.
Odnośnie złożenia wniosku o przerachowanie to zwrócić należy uwagę, iż od 2011 r. istnieje tzw. profil zaufany umożliwiający składanie wniosków i podań w formie elektronicznej.
W tym zakresie urzędy skarbowe zgodnie z ustawą z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną mają możliwość uruchomienia dla swoich klientów elektronicznej skrzynki podawczej.
Aby możliwe było złożenie wniosku tą drogą konieczne jest posiadanie konta użytkownika na platformie ePUAP.
Jeżeli urząd ma uruchomioną taką usługę to moim zdaniem jest możliwe złożenie pisma o przerachowanie w formie elektronicznej.