Pytanie
Jako jednostka samorządu terytorialnego w zasobie swoich nieruchomości posiadamy zarówno nieruchomości mieszkalne, użytkowe jak i takie, w których zajmują się lokale mieszkalne i użytkowe. W związku z nowymi przepisami jako właściciel nieruchomości byliśmy zobligowani złożyć do odpowiednich urzędów deklaracje śmieciowe i bez wezwania do odpowiedniego urzędu uiszczać opłatę. W przypadku, kiedy podmiot trzeci korzysta z naszej nieruchomości obciążamy go kosztami za media proporcjonalnie do zużycia.
Jak w takiej sytuacji obciążyć użytkownika nieruchomości przedstawionymi kosztami?
Czy powinna to być faktura, a jeśli tak to kwotę, którą wpłacamy do urzędu należy potraktować jako kwotę brutto czy jako kwotę netto i doliczyć VAT?
Jaką stawkę VAT należy zastosować - 23% czy 8%?
Czy z uwagi, że przedstawioną opłatę wpłacamy do urzędu bez wezwania potraktować jako niepodlegającą opodatkowaniu VAT lub ten podatek nie dotyczy tej płatności i wówczas należy wystawić notę księgową, na podstawie której użytkownik dokona płatności - zwrotu wydatków poniesionych przez właściciela?