Od czasu przekazania przez inwestora przed miesiącem terenu budowy wykonawcy, m.in. wycięto drzewa na ponad 4-kilometrowym odcinku, a przygotowana jest wycinka na pozostałej części trasy.
Jeszcze w grudniu mają rozpocząć się prace związane z przekładaniem uzbrojenia podziemnego, a także budową fundamentów podpór kilometrowej estakady, przebiegającej nad stacją kolejową Bydgoszcz Wschód i kilkoma ulicami, po której pojadą tramwaje.
Roboty na terenie węzła kolejowego planowane są na marzec. Projekt przewiduje, że przystanki tramwajowe będą znajdować się na estakadzie nad stacją kolejową. W ramach inwestycji zostaną zbudowane dwa perony kolejowe będące przedłużeniem już istniejących na stacji Bydgoszcz Wschód, a także przełożone zostaną trzy tory kolejowe i będzie zbudowane nowe torowisko.
Nowa linia tramwajowa będzie wiodła od istniejącej pętli przy ul. Wyścigowej w dzielnicy Bydgoszcz Wschód do osiedla Mariampol na krańcu Fordonu. Na trasie zaplanowano budowę czterech pętli tramwajowych, 14 par przystanków i niewielkiej zajezdni, a także ułożenie 25 km torów, przebudowę 9 km ulic i 31 przystanków, zainstalowanie 250 sygnalizatorów świetlnych.
Inwestycja ma być gotowa za dwa lata. Przedsięwzięcie realizuje konsorcjum w składzie: Gotowski Budownictwo Komunikacyjne i Przemysłowe z Bydgoszczy (lider konsorcjum) oraz Przedsiębiorstwo Robót Mostowych Mosty Łódź SA, Ferco SA z Poznania, Przedsiębiorstwo Inżynieryjnych Robót Kolejowych "TOR-KRAK" z Krakowa, Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Kobylarnia oraz czeska spółka Metrostav. Inwestorem jest spółka komunalna Tramwaj Fordon. Całość będzie kosztować 293 mln zł.
Koncepcja budowy nowej linii tramwajowej zrodziła się w latach 70. zeszłego wieku, gdy na wschodnim krańcu miasta rozpoczęto budowę dzielnicy mieszkaniowej Fordon. Przez lata inwestycja pozostawała w sferze planów przede wszystkim ze względu na duże koszty. Fordon, liczący obecnie ok. 70 tys. mieszkańców, z resztą miasta łączy kilka linii autobusowych. (PAP)
rau/ mki/ jbr/