Co najmniej 9 na 10 małych i średnich firm (93 proc.) podejmuje działania mające na celu wydajniejsze gospodarowanie surowcami, np. ogranicza ilości odpadów (67 proc. firm), oszczędza energię (67 proc.), materiały (59 proc.) czy oszczędnie gospodaruje wodą (51 proc.). Połowa przedsiębiorstw ponownie wykorzystuje też użyty raz materiał albo odpady. Osiem na dziesięć przedsiębiorstw planuje w ciągu najbliższych dwóch lat dodatkowe działania mające poprawić wydajność wykorzystania surowców.
Tylko 28 proc. firm przyznaje, że te działania podyktowane są przede wszystkim troską o środowisko naturalne. Najważniejszym motywem, skłaniających firmy do oszczędzania surowców, są rosnące ceny energii i materiałów. Dla 26 proc. przedsiębiorstw barierą utrudniającą wydajniejszą gospodarkę surowcami są skomplikowane procedury prawne i administracyjne - wynika z Eurobarometru.
42 proc. małych i średnich firm europejskich zatrudniało w 2013 r. na pełny etat bądź część etatu przynajmniej jednego pracownika, który ma bezpośrednio do czynienia z informacjami, technologiami bądź materiałami służącymi ochronie środowiska naturalnego. To o 5 proc. więcej niż w 2012 r. Ponad 20 mln miejsc pracy w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw to tzw. ekologiczne miejsca pracy.
W Polsce odsetek małych i średnich przedsiębiorstw z co najmniej jednym ekologicznym miejscem pracy jest nieco wyższy od unijnej średniej i wynosi 46 proc.
Przedsiębiorstwa oferujące ekologiczne produkty i usługi mają 26-procentowy udział w rynku, podobnie jak w 2012 r. Najwięcej takich firm działa w sektorze budowlanym (26 proc.), produkcji i przetwórstwa żywności (24 proc.) oraz w przemyśle elektronicznym i mechanicznym (22 proc.).
Także w Polsce udział w rynku przedsiębiorstw oferujących produkty bądź usługi ekologiczne wynosi 26 proc. Tymczasem - wynika z Eurobarometru - w Stanach Zjednoczonych udział takich małych i średnich przedsiębiorstw w rynku zwiększył się do 34 proc.
W UE najważniejszym powodem, dla którego firmy decydują się na oferowanie ekologicznych produktów i usług, są preferencje konsumentów (50 proc.), a wartości i wizerunek firmy mają znaczenie w przypadku ponad 30 proc. firm.
Zazwyczaj małe i średnie firmy sprzedają ekologiczne produkty na krajowych rynkach, ale jedno na pięć przedsiębiorstw deklaruje, że wspólny rynek unijny jest dla nich głównym miejscem zbytu. Tylko 7 proc. małych i średnich przedsiębiorstw ekologicznych w UE próbuje swych sił na rynkach w krajach trzecich.
"Cieszę się, że małe i średnie przedsiębiorstwa w Europie podejmują to wielkie wyzwanie, jakim jest bardziej ekologiczna gospodarka. Musimy jednak bardziej wspierać ich starania, aby mogły skorzystać z możliwości ograniczenia kosztów, zwiększenia dochodów i tworzenia bardziej ekologicznych miejsc pracy" - oświadczył komisarz UE ds. przemysłu i przedsiębiorczości Antonio Tajani.
Ponad jedna trzecia małych i średnich firm w UE uważa, że granty oraz subsydia byłyby dla nich najlepszym wsparciem zachęcającym do inwestycji, które służą poprawie wydajności gospodarowania surowcami. Według 29 proc. firm, które nie oferują produktów czy usług ekologicznych, zachęty finansowe są najlepszym sposobem, aby pomóc im takie produkty czy usługi rozwijać. Przedsiębiorcy chętnie skorzystaliby także ze wsparcia, polegającego na doradztwie w sprawie lepszego wykorzystania surowców czy możliwości finansowania ekologicznych inwestycji.
Eurobarometr sporządzono na podstawie badań, przeprowadzonych przez ośrodek TNS Political & Social w dniach 9-27 września 2013 r. W badaniu wzięło udział ponad 11 tysięcy małych i średnich przedsiębiorstw z 28 krajów UE oraz Albanii, Islandii, Liechtensteinu, Macedonii, Czarnogóry, Norwegii, Serbii, Turcji, Izraela oraz USA.
Unijne małe i średnie przedsiębiorstwa coraz lepiej dbają o środowisko
Małe i średnie przedsiębiorstwa w UE coraz wydajniej gospodarują surowcami i w coraz większym stopniu przyczyniają się do ograniczania emisji dwutlenku węgla - wynika z opublikowanych we wtorek badań Eurobarometru.