Analizując ustawę o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie należy zauważyć, iż ograniczenia w dostępie do informacji o środowisku i jego ochronie wynikają już z przepisów ogólnych ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie. Z art. 2 ust. 1 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie wynika, że przepisy tej ustawy nie naruszają przepisów ustawy z dnia 22 stycznia 1999 r. o ochronie informacji niejawnych. Należy jednak wskazać, że sprawozdania przekazywane przez przedsiębiorców na podstawie ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji nie zawierają informacji tego rodzaju, a więc z całą pewnością z punktu widzenia ustawy o ochronie informacji niejawnych nie będzie podstaw do odmowy udostępnienia tych informacji.

W sposób szczegółowy dostęp do informacji o środowisku został określony w dziale II ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie - "Udostępnianie informacji o środowisku i jego ochronie". Z art. 8 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie wynika, iż organy administracji są obowiązane do udostępniania każdemu informacji o środowisku i jego ochronie znajdujących się w ich posiadaniu lub które są dla nich przeznaczone. Zakres tego udostępnienia został określony zaś w art. 9 tej ustawy. Zgodnie z tym przepisem udostępnieniu podlegają informacje dotyczące:
1) stanu elementów środowiska, takich jak: powietrze, woda, powierzchnia ziemi, kopaliny, klimat, krajobraz i obszary naturalne, w tym bagna, obszary nadmorskie i morskie, a także rośliny, zwierzęta i grzyby oraz inne elementy różnorodności biologicznej, w tym organizmy genetycznie zmodyfikowane, oraz wzajemnych oddziaływań między tymi elementami;
2) emisji, w tym odpadów promieniotwórczych, a także zanieczyszczeń, które wpływają lub mogą wpłynąć na elementy środowiska, o których mowa w pkt 1;
3) środków, takich jak: środki administracyjne, polityki, przepisy prawne dotyczące środowiska i gospodarki wodnej, plany, programy oraz porozumienia w sprawie ochrony środowiska, a także działań wpływających lub mogących wpłynąć na elementy środowiska, o których mowa w pkt 1, oraz na emisje i zanieczyszczenia, o których mowa w pkt 2, jak również środków i działań, które mają na celu ochronę tych elementów;
4) raportów na temat realizacji przepisów dotyczących ochrony środowiska;
5) analiz kosztów i korzyści oraz innych analiz gospodarczych i założeń wykorzystanych w ramach środków i działań, o których mowa w pkt 3;
6) stanu zdrowia, bezpieczeństwa i warunków życia ludzi, oraz stanu obiektów kultury i obiektów budowlanych - w zakresie, w jakim oddziałują na nie lub mogą oddziaływać:
a) stany elementów środowiska, o których mowa w pkt 1, lub
b) przez elementy środowiska, o których mowa w pkt 1 - emisje i zanieczyszczenia, o których mowa w pkt 2, oraz środki, o których mowa w pkt 3.

Z przepisów tych wynika, iż to organ administracji musi dokonać oceny, czy znajdujące się w jego posiadaniu informacje spełniają kryteria wskazane w art. 9 ust. 1 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie. Ocena ta więc musi być dokonana w oparciu o kryteria wymienione w tym przepisie. W wielu wypadkach mogą jednak pojawić się w tym zakresie wątpliwości.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz informacje zawarte w rocznym sprawozdaniu o pojazdach wycofanych z eksploatacji przedkładane przez przedsiębiorców prowadzących stacje demontażu na podstawie art. 30 ust. 1 ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji, należy uznać jednak, iż informacje te spełnią kryteria dla informacji o środowisku i jego ochronie w rozumieniu art. 9 ust. 1 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie. W szczególności sprawozdanie to można uznać za raport na temat realizacji przepisów o ochronie środowiska, w tym przypadku z zakresu gospodarki odpadami.

Uznanie, że informacje zawarte w sprawozdaniu o pojazdach wycofanych z eksploatacji stanowią informację o środowisku i jego ochronie, nie oznacza, że organ administracji musi udostępnić takie informacje, gdyż ustawa o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie wskazuje też przypadki, w których organ administracji albo jest zobowiązany do odmowy udzielenia takich informacji, albo jest do tego uprawniony. Wykaz tych przypadków znajduje się w art. 16 i 17 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie.

Wśród powodów odmowy udostępnienia informacji o środowisku, które mogłyby mieć zastosowanie do rocznego sprawozdania o pojazdach wycofanych z eksploatacji, ustawa o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie wymienia m.in. fakt, że udostępnienie informacji mogłoby naruszyć przepisy o ochronie danych jednostkowych uzyskiwanych w badaniach statystycznych statystyki publicznej, o których mowa w ustawie z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej lub przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych.