Po wprowadzeniu zakazu duże ciężarówki będą mogły w mieście przejeżdżać z jednego na drugi brzeg Wisły tylko przez nową przeprawę. Celem ograniczeń na moście im. Piłsudskiego jest jego odciążenie, a także zmniejszenie ruchu ciężarówek w sąsiedztwie Starego Miasta.
Po otwarciu nowego mostu w mieście będą wprowadzone pewne zmiany w organizacji ruchu, a także zmiany przebiegu tras tranzytowych Gdańsk–Łódź i Poznań-Olsztyn. O zmianach w ruchu tranzytowym będą informowały tablice, które zostaną ustawione na rogatkach miasta.
Na budowie nowego mostu trwają końcowe prace. Przed kilkoma dniami przeprowadzono próby obciążeniowe.
Przeprawa jest konstrukcją stalową z dwoma przęsłami łukowymi po 270 metrów długości każde, wspartymi na podporze na środku rzeki. Most będzie miał dwie jezdnie dwupasmowe szerokości 7 metrów. Z jednej strony mostu przewidziano chodnik dla pieszych, a z drugiej - ścieżkę rowerową. Cała trasa wraz z dojazdami będzie miała długość 4,1 km. Wartość całego projektu wyniesie 753 mln zł.
Będzie to drugi most drogowy w Toruniu. Dotychczasowa przeprawa pochodzi z początku XX w. Pierwotnie most został wzniesiony przez Prusaków w latach 1907-1910 w Opaleniu (obecnie woj. pomorskie). Po pierwszej wojnie światowej most znalazł się na terytorium Polski, tuż przy granicy z Niemcami. Rozebrano go w latach 1928-29 i w częściach przeniesiono do Torunia. Most, po dobudowaniu trzech przęseł, oddano do użytku w 1932 r.