Przyjęty 20 grudnia projekt zmian ustawy - Prawo ochrony środowiska wdraża regulacje dyrektywy 2008/50/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 21 maja 2008 r. (tzw. dyrektywa CAFE). Chodzi o nowe mechanizmy zarządzania jakością powietrza w strefach i aglomeracjach, normy jakości powietrza oraz obecność pyłu zawieszonego PM2,5.
Pył ten jest najgroźniejszą dla życia i zdrowia ludzi mieszaniną bardzo drobnych cząstek stałych i ciekłych. Znajdują się w nim przede wszystkim tlenki siarki, tlenki azotu i amoniak. Może zawierać substancje toksyczne. Jego cząstki są tak drobne, że przenikają z układu oddechowego bezpośrednio do krwi. To właśnie one są współodpowiedzialne za astmę, alergie, zawały serca i przedwczesne zgony.
W projekcie nowelizacji ustawy - Prawo ochrony środowiska określone zostały m.in.: zasady przeprowadzania oceny jakości powietrza pod kątem obecności pyłu PM2,5, sposób postępowania w przypadku przekroczeń norm jakości powietrza. Do projektu ustawy wprowadzono takie m.in. definicje jak: krajowy cel redukcji narażenia, krajowy wskaźnik średniego narażenia, obszar tła miejskiego, poziom informowania, pułap stężenia ekspozycji, udział zanieczyszczeń pochodzących ze źródeł naturalnych, wskaźnik średniego narażenia dla miasta. Dla stężeń pyłu PM2,5 określono poziomy jego docelowego i dopuszczalnego stężenia.
Główny Inspektorat Ochrony Środowiska będzie obliczał wartości wskaźnika średniego narażenia dla każdej aglomeracji i miasta powyżej 100 tys. mieszkańców za rok poprzedni. Obliczany będzie również krajowy wskaźnik średniego narażenia. Informacje te będą przekazywane do Ministerstwa Środowiska.
Zostanie utworzona sieć pomiarowa pyłu PM2,5. Zadanie to będzie wykonywał Główny Inspektorat Ochrony Środowiska oraz inspektoraty wojewódzkie.
Przypomnijmy, że dyrektywa CAFE definiuje i wyznacza kryteria jakości powietrza umożliwiające zapobieganie lub ograniczanie szkodliwego oddziaływania szkodliwych substancji znajdujących się w powietrzu na zdrowie ludzi i środowisko. Zawarte w niej rozwiązania mają służyć ocenie jakości powietrza państw członkowskich, które będą dokonywane na podstawie wspólnych metod i sposobów pomiarowych. Dyrektywa zakłada również wymóg przekazywania społeczeństwu informacji o jakości powietrza.
Opracowanie: Łukasz Matłacz
Źródło: www.premier.gov.pl, stan z dnia 20 grudnia 2011 r.
Data publikacji: 21 grudnia 2011 r.
Pył ten jest najgroźniejszą dla życia i zdrowia ludzi mieszaniną bardzo drobnych cząstek stałych i ciekłych. Znajdują się w nim przede wszystkim tlenki siarki, tlenki azotu i amoniak. Może zawierać substancje toksyczne. Jego cząstki są tak drobne, że przenikają z układu oddechowego bezpośrednio do krwi. To właśnie one są współodpowiedzialne za astmę, alergie, zawały serca i przedwczesne zgony.
W projekcie nowelizacji ustawy - Prawo ochrony środowiska określone zostały m.in.: zasady przeprowadzania oceny jakości powietrza pod kątem obecności pyłu PM2,5, sposób postępowania w przypadku przekroczeń norm jakości powietrza. Do projektu ustawy wprowadzono takie m.in. definicje jak: krajowy cel redukcji narażenia, krajowy wskaźnik średniego narażenia, obszar tła miejskiego, poziom informowania, pułap stężenia ekspozycji, udział zanieczyszczeń pochodzących ze źródeł naturalnych, wskaźnik średniego narażenia dla miasta. Dla stężeń pyłu PM2,5 określono poziomy jego docelowego i dopuszczalnego stężenia.
Główny Inspektorat Ochrony Środowiska będzie obliczał wartości wskaźnika średniego narażenia dla każdej aglomeracji i miasta powyżej 100 tys. mieszkańców za rok poprzedni. Obliczany będzie również krajowy wskaźnik średniego narażenia. Informacje te będą przekazywane do Ministerstwa Środowiska.
Zostanie utworzona sieć pomiarowa pyłu PM2,5. Zadanie to będzie wykonywał Główny Inspektorat Ochrony Środowiska oraz inspektoraty wojewódzkie.
Przypomnijmy, że dyrektywa CAFE definiuje i wyznacza kryteria jakości powietrza umożliwiające zapobieganie lub ograniczanie szkodliwego oddziaływania szkodliwych substancji znajdujących się w powietrzu na zdrowie ludzi i środowisko. Zawarte w niej rozwiązania mają służyć ocenie jakości powietrza państw członkowskich, które będą dokonywane na podstawie wspólnych metod i sposobów pomiarowych. Dyrektywa zakłada również wymóg przekazywania społeczeństwu informacji o jakości powietrza.
Opracowanie: Łukasz Matłacz
Źródło: www.premier.gov.pl, stan z dnia 20 grudnia 2011 r.
Data publikacji: 21 grudnia 2011 r.