We wtorek, 7 stycznia, Rada Ministrów zaakceptowała projekt nowelizacji ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych oraz niektórych innych ustaw. Nowe przepisy dostosują polskie prawo do dyrektywy UE, która dotyczy promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych. Nowe przepisy pozwolą na rozwój paliw alternatywnych (np. biometanu), a także m.in. energii elektrycznej z OZE.

Czytaj też: Zmiana kodów CN oleju napędowego - prezydent podpisał ustawę

Najważniejsze rozwiązania

Nowela na kolejne lata określa poziomy Narodowego Celu Wskaźnikowego (NCW). NCW to minimalny udział biokomponentów oraz innych paliw odnawialnych zużytych we wszystkich rodzajach transportu w ogólnej ilości paliw ciekłych i biopaliw ciekłych zużywanych w ciągu roku w transporcie drogowym i kolejowym. Minimalny udział energii pochodzącej z OZE (NCW) w transporcie ma wynieść: 2025 r. – 9,2 proc., w latach od 2026 do 2029 – 10 proc., w 2030 r. – 14,9 proc. 

Realizacja celu OZE ma zostać osiągnięta przede wszystkim przy wykorzystaniu:

  • biokomponentów, które pochodzą z surowców spożywczych lub pastewnych;
  • biokomponentów zaawansowanych, które wytwarzane są z surowców odpadowych lub pozostałości;
  • odnawialnej energii elektrycznej.

Nowe przepisy uzupełniają również katalog paliw, którymi można realizować NCW. Chodzi m.in. o ciekłe i gazowe paliwa węglowe, gazowe paliwa węglowe pochodzące z recyklingu oraz odnawialną energię elektryczną. Paliwem umożliwiającym realizację NCW będzie mógł być biometan, w tym wprowadzony do sieci gazowej, który w celu końcowego zużycia trafił na stacje, np. bioCNG. Przy realizacji NCW uwzględnione zostaną – poza paliwami i biopaliwami ciekłym – również paliwa lotnicze i paliwa żeglugowe.